samenvatting

- door Tony Vos, hoofdredacteur Losange Magazine -

Onverwacht succes

Tijdens de ontwikkeling van de Renault Scénic midden jaren negentig, durfde men bij Renault niet eens te hopen op succes. De auto moest met beperkte middelen ontwikkeld worden. En dat kwam neer op zoveel mogelijk onderdelen gebruiken van de Mégane, waarop dit ruimtelijke model was gebaseerd. Niemand had het zien aankomen dat de Scénic zomaar het meest geliefde en verkochte model binnen de hele modelserie werd.

Polychroom brengt volop kleur

In 1992 had Renault al even een proefballonnetje opgelaten met de conceptversie van de Scénic. Een grappig vijfzitter, waarbij iedere stoel was gewijd aan een werelddeel. Een geintje van de ontwerpers, dat echter een serieus, meer zeer onbekend vervolg kreeg. Bij lancering kon de koper de meest luxueuze versie bestellen met een zogenaamd polychroom interieur. In dat geval hadden de vijf stoelen allemaal een eigen bekledingskleur: groen, blauw, rood, grijs en goudgeel. Gedurfd. De kleuren zijn vergelijkbaar met die van de olympische ringen en staan voor de diversiteit aan mensen in de wereld. Recent kwam ik een 1997 Scénic polychroom tegen die ik voor Losange Magazine uitgebreid portretteerde

Van verlengd naar crossover

De Scénic groeide met zijn tijd mee. Als autojournalist heb ik de nodige presentaties mee mogen maken. Van de tweede generatie verscheen er voor het eerst een Grand Scénic met de mogelijkheid van een derde zitrij. De binnenruimte groeide met de wensen mee. De derde oplage van het model evolueerde het bestaande concept, terwijl Renault met de vierde variant weer een andere weg in sloeg. De pure ruimtewagen raakte uit de tijd en Renault transformeerde de Scénic meer in de richting van een crossover. Daar heb in het verleden natuurlijk ook mee gereden.

Elektrisch en origineel in ruimtegebruik

En recent is al weer de vijfde Scenic in de showroom gearriveerd. Ik mocht ‘m kort geleden uitgebreid uitproberen in Spanje. Het is niet eens wennen dat deze nieuwe oplage volledig elektrisch wordt aangedreven. Fijn is dat de variant met de grootste batterij een meer dan serieuze actieradius heeft, ook voor lange vakantieritten. En ja, ruimte heeft in de nieuwe Scenic een andere dimensie gekregen. De ruimte op de achterbank is gigantisch. En dat blijkt heel nuttig voor mensen met opgroeiende jeugd, die steeds langer wordt. Meer weten over mijn kennismaking met de nieuwe Scenic?

Losange Magazine

Ben je Renault fan? Neem dan een abonnement op Losange Magazine. Iedere 3 maanden ontvang je een kleurrijk magazine in de brievenbus, boordevol Renault verhalen.