Je laadt je auto veilig op via een laadstation aan huis met behulp van een meegeleverde laadkabel. Afhankelijk van de capaciteit kun je bij een 1 fase aansluiting tot 7,4 kW (AC) laden of bij 3 fasen 11kW (AC) tot zelfs 22kW (AC). Voor het laden met 22kW is vaak aanpassing van de meterkast nodig.
Wat de aard van je rit ook mag zijn: je kunt met je elektrische auto terecht bij veel openbare laadpunten. In Europa zijn er meer dan 700.000 publieke laadpunten beschikbaar en in Nederland zijn dat er 143.000. Deze laadpunten staan vermeld in de Mobilize Charge app en in de My Renault-app.
woon je in een huis?
Mobilize Power Solutions helpt je bij het installeren van je thuislaadoplossing. Bestel je laadoplossing bij de dealer wanneer je je nieuwe Renault E-Tech 100% electric koopt.
woon je in een appartementencomplex?
Ontdek de installatie-oplossingen voor appartementencomplexen van onze partner ZEBorne. Zij zorgen overal voor! Zij dienen je aanvraag in bij de vereniging van eigenaren. Zij installeren het laadpunt. Zij sturen je alle details over je elektriciteitsverbruik.
opladen bij een laadpunt van 7 kW of 11 kW AC
Ideaal voor een middellange stop, in ongeveer 2,5 uur bij een laadpunt van 7,4 kW opladen voor een aanvullende 100 km.Speciaal ontworpen om sneller op te laden.
kabel voor een openbaar laadpunt of thuislaadpunt
Je kunt je elektrische auto met deze specifieke laadkabel alleen opladen bij een speciaal laadpunt van 7 kW tot 22 kW. Bijvoorbeeld via een Wallbox, via het laadpunt van Mobilize Laadoplossingen of via openbare laadpunten.
Ideaal voor opladen tijdens een middellange stop (1 tot 3 uur), waarbij het laadpunt het laadproces permanent bewaakt.
laadkabel voor een huishoudelijk stopcontact
Deze kabel is bestemd voor incidenteel gebruik om je auto op te laden via een conventioneel huishoudelijk stopcontact als er geen andere snellere laadmogelijkheid beschikbaar is. De kabel is ook te gebruiken bij een versterkt huishoudelijk stopcontact van 16 A voor gemiddelde laadbehoeften.
De kabel zorgt voor een veilig laadproces en controle bij het opladen dankzij de ingebouwde communicatie-eenheid.
je behoeften | service | beschrijving | link |
---|---|---|---|
opladen | Mobilize Laadoplossingen | Snelle installatie van een laadpunt dat geschikt is voor jouw huis en hulp bij de financiering. |
meer informatie over Mobilize Laadoplossingen |
Mobilize Smart Charge | Kostenefficiënt en milieuvriendelijk systeem. Beheer je oplaadbeurt via een mobiele telefoon, automatische aanpassing aan daluren en groene energie. | meer informatie over Mobilize Smart Charge |
Het opladen van een elektrische auto is kosteneffectiever dan het tanken van een auto met verbrandingsmotor.
Met de Renault Megane E-Tech 100% electric bedragen de gemiddelde kosten per 100 km naar inschatting ongeveer € 4 wanneer je de auto thuis oplaadt.
Thuis kun je profiteren van opladen tijdens daluren om de kosten te beperken. Download de Mobilize Smart Charge-app om thuis te profiteren van slim opladen.
je elektrische auto onderweg opladen
Veel winkelcentra of openbare parkeergarages zijn voorzien van specifieke parkeerplaatsen met oplaadpunten, zodat je je elektrische auto kunt opladen. Buiten de reguliere parkeerkosten is deze dienst vaak gratis.
opladen bij één van onze dealers
Renault heeft meer dan 140 dealers in Nederland, waar je je batterij binnen slechts 1,5 uur kunt opladen tot 80% via de laadpunten.
snelladen langs de snelweg
Er zijn veel laadpunten beschikbaar op het Europese snelwegennet. Onze partner Ionity heeft bijna 600 laadpunten, waar je kunt snelladen om je laadtijd tijdens lange ritten te optimaliseren.
kabel voor openbare laadstations tot max. 22 kW
De oplaadkabel die standaard met je auto wordt meegeleverd is universeel: hiermee kun je je auto opladen aan openbare en particuliere laadpunten tot 22 kW.
Openbare laadpunten zijn overal en er komen er steeds meer bij: bij winkelcentra, in stadscentra, bij kantoren, in parkeergarages en nog veel meer.
Ultrasnel DC-laadpunt en bijbehorende kabel tot 50 kW
De kabels zijn ingebouwd in het laadpunt. Je hoeft alleen maar de start van de laadbeurt te bevestigen en je auto in te pluggen om heel snel wat kilometers aan de actieradius toe te voegen. In dit specifieke geval is de eindfitting van de aansluiting anders dan bij andere kabels. Al deze kabels kun je gebruiken voor je elektrische auto. Bij de Megane E-Tech 100% electric voeg je binnen 30 minuten 300 km WLTP of 200 km daadwerkelijke actieradius toe langs de snelweg*.
* Buitentemperaturen hebben invloed op het maximale vermogen dat de batterij accepteert en daarmee dus ook op de oplaadtijd.
Mobilize Charge Pass
Met de Mobilize Charge Pass vind je direct het dichtstbijzijnde beschikbare openbare laadpunt binnen het grootste laadnetwerk van Europa.
My Renault-app
Plan je ritten op basis van de benodigde laadbeurten en bedien je elektrische auto op afstand door het opladen van de batterij te plannen.
Als je onderweg bent, dan raden we je aan om je elektrische auto op te laden bij een openbaar laadpunt. De laadkosten variëren al naar gelang de exploitant. De kosten kunnen op verschillende manieren opgebouwd worden: per verbruikte kWh, per verbruikte tijd of beide tegelijk.
De laadkosten bedragen naar schatting gemiddeld € 0,50 per kWh.
Met de Mobilize Charge Pass laad je je elektrische auto eenvoudig op via het netwerk van Europese en Franse openbare laadpunten en kun je kosten daarvoor eenvoudig betalen.
Opladen is een belangrijk onderdeel van je 100% elektrische dagelijkse leven.
Met deze tips maak je je dagelijkse routine praktischer, kosteneffectiever én groener.
Je laadbeurt inplannen en monitoren met My Renault.
Plan je laadbeurt op een specifiek tijdstip in om te profiteren van de daluurtarieven.
Controleer op afstand of je auto opgeladen wordt of bekijk of de laadbeurt al voltooid is.
Kies voor dagelijks opladen tot een laadniveau tussen 15% en maximaal 80% voor een optimale laadbeurt.
Laad de batterij alleen op tot 100% als je een lange rit voor de boeg hebt.
Als je een tussenstop van gemiddelde duur plant te maken, kies dan voor een snellaadpunt. Zo bespaar je geld.
Optimaliseer de ritten met je elektrische auto met behulp van de ingebouwde reisplanner van Google Maps*.
Als je een bestemming invoert en het laadniveau van je batterij is onvoldoende, dan stelt je auto automatisch beschikbare oplaadpunten langs de route voor. Ook krijg je een voorstel voor de beste combinatie (beoogd laadpercentage voor elke stop) zodat je je bestemming zo snel mogelijk bereikt.
Wanneer je het in je openR link Google Maps geplande laadstation nadert, wordt de batterij voorverwarmd om deze zo snel mogelijk op te kunnen laden. Zo bespaar je tijd én geld.
*afhankelijk van het model en de versie.
type installatie | laadvermogen | aanbevolen kabel | laadtijd | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
batterij van 40 kWh | batterij van 60 kWh | ||||||||
50 km | 150 km | 300 km | 50 km | 250 km | 450 km | 480 km | |||
thuislaadpunt(1) | 7,4 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 1 uur 10 min. | 3 uur 15 min. | 6 uur 30 min. | 1 uur | 5 uur | 9 uur 15 min. | 9 uur 15 min. |
standaard huishoudelijk stopcontact(2) | 2,3 kW | modus 2, flexi-charger-laadkabel bij accessoires | 3 uur 40 min. | 10 uur 35 min. | 21 uur | 3 uur 20 min. | 17 uur | 30 uur 30 min. | 30 uur 30 min. |
snel openbaar laadpunt | 130 kW | kabel van laadstation | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 7 min. | 25 min. | 1 uur 15 min. | 1 uur 15 min. |
openbaar laadpunt | 22 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 30 min. | 1 uur 10 min. | 2 uur 20 min. | 20 min. | 1 uur 30 min. | 3 uur 15 min. | 3 uur 15 min. |
(1) mogelijkheden voor thuis opladen, aangeboden door Mobilize Laadoplossingen. Neem contact op met je Renault-adviseur voor meer informatie.
(2) alleen voor incidenteel gebruik.
maximaal vermogen en oplaadtijd op basis van gematigde weersomstandigheden (20 °C).
type installatie | laadvermogen | aanbevolen kabel | laadtijd(2) | ||
---|---|---|---|---|---|
batterij van 52 kWh | |||||
50 km | 250 km | 395 km | |||
thuislaadpunt(1) | 7,4 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 1 uur 15 min. | 5 uur 30 min. | 9 uur 30 min. |
versterkt huishoudelijk stopcontact(2) | 3,7 kW | standaard mode 2 kabel, optioneel | 2 uur 45 min. | 12 uur | 19 uur |
standaard huishoudelijk stopcontact(2) | 2,3 kW | standaard mode 2 kabel, optioneel | 5 uur | 23 uur | 32 uur |
snel openbaar laadpunt | 50 kW | kabel van laadstation | 15 min. | 55 min. | 1 uur 30 min. |
openbaar laadpunt | 22 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 30 min. | 1 uur 50 min. | 3 uur |
(1) mogelijkheden voor thuis opladen, aangeboden door Mobilize Laadoplossingen. Neem contact op met je Renault-adviseur voor meer informatie.
(2) alleen voor incidenteel gebruik.
maximaal vermogen en oplaadtijd op basis van gematigde weersomstandigheden (20 °C).
type installatie | laadvermogen | aanbevolen kabel | laadtijd | ||
---|---|---|---|---|---|
batterij van 45 kWh | |||||
50 km | 170 km | 300 km | |||
thuislaadpunt(1) | 7,4 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 1 uur 10 min. | 3 uur 35 min. | 7 uur |
versterkt huishoudelijk stopcontact(1) | 3,7 kW | modus 2, standaard of “flexi-charger” laadkabel bij accessoires | 2 uur 25 min. | 7 uur 10 min. | 14 uur |
standaard huishoudelijk stopcontact(2) | 2,3 kW | modus 2, “flexi-charger” laadkabel bij accessoires | 3 uur 50 min. | 11 uur 35 min. | 22 uur 30 min. |
snel openbaar laadpunt | 80 kW | kabel van laadstation | 6 min. | 25 min. | 1 uur 25 min. |
openbaar laadpunt | 22 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 24 min. | 1 uur 10 min. | 2 uur 25 min. |
(1) mogelijkheden voor thuis opladen, aangeboden door Mobilize Laadoplossingen. Neem contact op met je Renault-adviseur voor meer informatie.
(2) alleen voor incidenteel gebruik.
maximaal vermogen en oplaadtijd op basis van gematigde weersomstandigheden (20 °C).
type installatie | laadvermogen | aanbevolen kabel | laadtijd | ||
---|---|---|---|---|---|
batterij van 52 kWh |
|||||
50 km
|
120 km | 200 km | |||
thuislaadpunt(1) | 7,4 kW | laadkabel modus 3, meegeleverd | 2 uur | 5 uur | 9 uur 30 min. |
versterkt huishoudelijk stopcontact(1) | 3,7 kW | standaard mode 2 kabel, optioneel | 4 uur | 10 uur | 19 uur |
standaard huishoudelijk stopcontact(2) | 2,3 kW | standaard mode 2 kabel, optioneel | 6 uur 30 min. | 16 uur | 29 uur |
snel openbaar laadpunt | 22 kW | kabel van laadstation | 45 min. | 1 uur 40 min. | 3 uur |
(1) mogelijkheden voor thuis opladen, aangeboden door Mobilize Laadoplossingen. Neem contact op met je Renault-adviseur voor meer informatie.
(2) alleen voor incidenteel gebruik.
maximaal vermogen en oplaadtijd op basis van gematigde weersomstandigheden (20 °C).
al je vragen over opladen
Er zijn 2 soorten elektrische stroom: wisselstroom (AC, Alternating Current) en gelijkstroom (DC, Direct Current).
Conventionele laadpunten (thuis en openbaar) bieden wisselstroom (AC).
Snellaadpunten op snelwegen leveren gelijkstroom (DC).
De batterij van een elektrische auto werkt op gelijkstroom, dus de lader van de auto zet wisselstroom om in gelijkstroom als je je auto hebt aangesloten op een conventioneel laadpunt.
Net als de meeste elektrische apparaten die je in huis hebt, laad je een elektrische auto op via een kabel verbonden met het lichtnet.
Deze kabel wordt met de auto meegeleverd. Je kunt deze dus aansluiten op een thuislaadpunt of een openbaar laadpunt. Je kunt je auto opladen via een stopcontact met een kabel die optioneel verkrijgbaar is.
Technische info:
Praktische tips:
Hoe vaak je je elektrische auto oplaadt, hangt af van een aantal factoren.
Factor 1: het model.
Elk model is anders en dus kan het rijbereik variëren. Elektrische auto's van Renault zijn ontworpen om een rijbereik te bieden die geschikt is voor iedereen. Dit rijbereik kan volgens de WLTP-norm wel 480 km bedragen.
Factor 2: gebruik.
Het wegtype, je rijstijl, verkeer en weersomstandigheden (temperaturen) zijn allemaal van invloed op het energieverbruik.
Deze factoren maken het schier onmogelijk om een "algemene" oplaadfrequentie voor te stellen.
Hier volgen echter een paar praktische tips:
Het maximaal toegestane laadvermogen voor elke elektrische auto verandert al naar gelang de laadstatus van de batterij (%) en de temperatuur (°C).
Als de temperatuur van de lithium-ionbatterij te laag is, dan beperkt het batterijbeheersysteem af en toe de laadprestaties om de veiligheid van de onderdelen te garanderen. Deze bescherming geldt voor de benodigde laadtijd; voornamelijk bij ultrasnelle DC-laadpunten in de winter.
Om dit fenomeen op te lossen, levert Renault (afhankelijk van de modellen en versies) een voorverwarmingssysteem voor de batterij om het laadvermogen en daarmee ook de laadtijd te optimaliseren.
ontdek ook