modellen
28-11-2024
- door Tony Vos, hoofdredacteur Losange Magazine -
Het is nu 63 jaar geleden dat de eerste Renault 4 van de band afrolde. Een auto die de wereld echt veranderde op het gebied van betaalbaarheid, comfort en functionaliteit. En omdat er nu een nieuwe Renault 4 aankomt, is het tijd voor een terugblik.
Ruim dertig jaar lang bleef de Renault 4 in productie. Meer dan 8 miljoen exemplaren werden er geproduceerd en daarmee is het de meest geproduceerde Renault van één model. Geen wonder dat zoveel mensen nog goede en warme herinneringen hebben aan deze auto. Er was altijd wel een familielid die er eentje reed. Alles paste er in, hele verhuizingen werden ermee gedaan. Bovendien was de Renault 4 klasse overstijgend. Van huisarts en arbeider tot student reed erin, de plaatselijke winkelier leverde er zijn bestellingen mee af en hele families gingen ermee op vakantie. Iedereen hield van de Renault 4.
Enkele jaren geleden fotografeerde ik voor Losange Magazine de oudste nog in Nederland bekende Renault 4. Een auto nog geproduceerd in zijn introductiejaar 1961. Bijzonder, want er liepen in de fabriek in Boulogne-Billancourt onder de rook van Parijs dat jaar nog geen 20.000 exemplaren van de band. Zo’n vroeg exemplaar toont de auto in zijn meest oorspronkelijke vorm. En wie tegenwoordig in een moderne Renault rijdt kan zich haast niet voorstellen hoe eenvoudig de uitrusting van een auto in die jaren was. Maar het zet mij in ieder geval met beide benen op de grond. Natuurlijk zijn alle moderne voorzieningen gewoon te vinden in de nieuwe Renault 4 E-Tech electric. Want, niet alleen het fenomeen auto, maar ook de mens is door de jaren heen veranderd.
Ik kan me ook nog goed herinneren toen ik voor het eerst zelf in een Renault 4 reed, ook een auto uit het eerste volledige modeljaar. In de eerste bocht die ik ermee aansneed helde de carrosserie zover over dat ik dacht dat ik meteen nieuwe schokdempers moest gaan bestellen. Maar nee, zo hoort een oude Renault 4 te rijden. Het hoort bij het comfort. Het onderstel was vergeeflijk op alle soorten ondergrond. De kleine 13 inch wielen en de vering met een grote uitslag zorgden ervoor dat het meest pokdalige wegdek werd glad gestreken. En daarmee onderscheidde de Renault 4 zich van de meeste andere auto’s op de markt.
Uiteraard evolueerde de Renault 4 door de jaren heen op tal van details. Eerst een 6-volt systeem, later 12-volt. De R4 begon ooit met een 603 cc en 747 cc motor, dat groeide uit tot een 1100 cc in 1978. Stoelen als een hangmat verwerden later tot veel beter ondersteunende exemplaren. Langzaamaan kwamen er steeds meer moderne voorzieningen, maar de R4 is altijd trouw gebleven aan het principe van betrouwbaarheid. In die jaren onderhielden veel mensen zelf hun auto en de Renault 4 was zo eenvoudig van opbouw, dat een eigenaar met een paar sleutels en schroevendraaiers eigenlijk alles zelf kon doen. Ook dat is natuurlijk flink veranderd. Tegenwoordig worden er zulke hoge eisen gesteld aan moderne auto’s, zoals de computer alles regelt, en dat vraagt natuurlijk extra expertise van de dealer. Maar het belangrijkste is dat de Renault 4 definitief terug is en dat nieuwe generaties ook weer veel fijne herinneringen zullen gaan maken.
Ben je ook Renault-fan? Neem dan een abonnement op Losange Magazine. Iedere 3 maanden ontvang je een kleurrijk magazine in de brievenbus, boordevol Renault-verhalen.