HOE WERKT EEN ELEKTROMOTOR?

E-Tech 100% electric - motor - Renault

elektrische technologie en motoronderdelen

Geen cilinders of zuigers en ook geen uitlaatgassen... de motor van een elektrische auto bestaat uit een aantal onderdelen die ontworpen zijn om elektriciteit om te zetten in mechanische energie.

De motor gebruikt stroom om een magnetisch veld op te wekken op het statische deel van de machine (stator). Als dit beweegt, dan zet het een roterend deel (rotor) in beweging en drijft zo de wielen van de auto aan.

Renault richt zich op Franse productie en expertise en heeft de afgelopen 10 jaar deze technologie aangepast aan de mobiliteitsuitdagingen van vandaag en morgen.

hoe werkt de motor van een Renault E-Tech 100% electric

Hieronder kun je de onderdelen van een elektrische auto bekijken.

E-Tech 100% electric - werking van de motor - Renault
    • batterij
      batterij

      De batterij is het belangrijkste element van de elektrische auto. Deze bevindt zich onder de vloer en slaat de energie op die benodigd is om te rijden. De hoeveelheid energie bepaalt de actieradius. De batterij laadt op wanneer je de auto aansluit op een laadpunt of stopcontact. Daarom heeft de auto geen brandstof nodig.

    • laadsysteem
      laadsysteem

      Dankzij de verschillende oplaadmogelijkheden biedt de in de elektrische auto ingebouwde oplader een aanzienlijke veelzijdigheid en compatibiliteit met de verschillende bestaande netwerken (openbaar en privé): 7,4 kW in AC enkelfasig tot 22 kW in AC driefasig, alsmede tot 130 kW in gelijkstroom (DC) voor ultrasnelle laadpunten. De CCS* Europese standaardlaadconnector (of laadpoort) bevindt zich op de auto en wordt beschermd door een klep. * CCS: Combined Charging System

    • aandrijfsysteem
      aandrijfsysteem

      Het systeem bestaat uit een motor en een reductietandwiel. Deze componenten zorgen voor de aandrijving van de auto door elektrische energie om te zetten in mechanische energie die wordt overgebracht naar de wielen. De elektrisch bekrachtigde synchroonmotor (EESM, Electrically Excited Synchronous Motor) biedt een uitstekende vermogen/formaat-verhouding met een hoog vermogen van 91%. Het ontwerp met de gewikkelde rotor beschikt daarom niet over een permanente magneet en heeft geen zeldzame aardmetalen nodig. Het reductietandwiel heeft een groot werkingsbereik en biedt lineariteit en rijcomfort bij elke snelheid.

    • krachtige elektronica
      krachtige elektronica

      Tijdens het rijden zorgt het systeem continu voor de overdracht en AC/DC-omzetting van de elektrische energie tussen de tractiebatterij en de elektromotor. Omgekeerd slaat de omvormer tijdens het remmen of vertragen de kinetische energie die de motor terugwint, op in de batterij.

aandrijfsystemen Renault E-Tech 100% electric-technologie

Megane E-Tech 100% electric – Renault

Het CMF-EV-platform van de Renault Megane E-Tech 100% electric

Het nieuwe, revolutionaire CMF-EV-platform is uitgerust met een ultradunne batterij van 60 kWh en een compacte elektromotor van 160 kWh. Een volledig vlakke vloer, een zeer laag zwaartepunt, een geoptimaliseerde gewichtsverdeling en een langere wielbasis geven de auto een surplus aan wendbaarheid en binnenruimte.

E-Tech 100% electric - voordelen - Renault

wat zijn de voordelen?

De Renault E-Tech 100% electric staat voor innovatieve technologie voor een even unieke als intuïtieve rijervaring.

  • Tot wel 300 km WLTP (batterij van 40 kWh) of 470 km WLTP (batterij van 60 kWh)
  • Universele laadoplossingen: AC 7 kW, AC 22 kW, DC 130 kW
  • Warmtepomp en een nieuw, slim energieterugwinningssysteem om de algehele efficiëntie en daarmee het rijbereik te maximaliseren
  • Trekvermogen (900 kg geremd, 750 kg ongeremd) en draagvermogen dakkoffer (80 kg)
E-Tech 100% electric - visie - Renault

De toekomstvisie van Renault

Renault werkt voortdurend aan de verdere verbetering van de prestaties van de elektromotoren. We willen nóg efficiëntere elektromotoren ontwikkelen om het verbruik te verlagen en daarmee de actieradius te verbeteren.

We zijn voorts van plan om de productie op onze Franse locaties in Douai en Cléon te intensiveren.

jouw vragen over elektromotoren

ontdek ook