samenvatting

De nieuwe Renault Symbioz combineert een moderne hybride aandrijflijn met alle mogelijkheden die zowel gezinnen als zakelijk gebruikers op ruimtelijk vlak van hun auto verlangen. Techniek en praktisch nut zijn in een perfecte symbiose verbonden met het comfort, immers een traditie binnen Renault.

Flexibiliteit in het interieur

Alhoewel de Symbioz een volledig nieuw model is, zijn er wel degelijk parallellen te trekken met de historie van het merk. Voorbeelden van grote vijfdeursmodellen zijn er legio. Het is de Renault 16 waarmee het merk in 1965 de trend zette en daarmee ook meteen de Auto van het Jaar-titel binnenhaalde. Het was niet alleen een van de eerste grote auto’s met een flinke achterklep, maar ook een model met extra mogelijkheden in het interieur. De achterbank was op tal van manieren te verplaatsen voor meer bagagevolume, maar ook voor een comfortabele ligpositie voor de passagier die op lange ritten lekker kon relaxen. Die flexibiliteit in het interieur heeft Renault bij de Symbioz verder uitgebouwd.

Zuinige aandrijflijn

Met de Symbioz heb ik recent kennis mogen maken tijdens de persintroductie in Spanje. En dan blijkt dat door vooral zijn binnenafmetingen de auto een perfecte opvolger is voor de Mégane Estate die inmiddels niet meer leverbaar is. Het interieur biedt veel plaats aan passagiers op de achterbank en bagage. En dat is wat veel kopers in dit segment van hun auto verlangen. Daarbij komt dan de moderne hybride techniek, waarbij een benzinemotor wordt gekoppeld aan maar liefst twee elektromotoren. Die zorgen samen voor vlotte prestaties, maar vooral ook voor een gunstig brandstofverbruik in de dagelijks praktijk. Dat bleek al direct door de waardes die de boordcomputer tijdens de testrit weergaf.

Comfort anders gedefinieerd

In de vergelijking met de Renault 16, die van 1965 tot en met 1980 werd gebouwd, zijn er natuurlijk ook veel verschillen te bemerken. De tijd staat niet stil. Comfort werd in die tijd anders gedefinieerd. Enerzijds werden autosnelwegen aangelegd met een strak wegoppervlak, maar moesten auto’s zich ook comfortabel gedragen op slechte plattelandswegen. Daarbij hoorde dan onder meer het overhellen in bochten, maar tegelijk het tot in de perfectie gladstrijken van oneffenheden. De stoelen mochten met recht zetels worden genoemd.

Hoe groot is ‘groot’

Opmerkelijk is overigens wel dat de Renault 16 als een grote auto werd gezien, maar toch maar 4,25 meter lang was. De Symbioz is een stuk langer en behoort tot de middenklasse. Tegenwoordig vragen autokopers weer om andere elementen en Renault speelt daar natuurlijk op in. Denk aan het Solarbay dak, een glazen dak dat via een knop of spraakgestuurd in stappen mat kan worden gemaakt. De constructie weegt minder dan een traditioneel glazen dak met zonnescherm. Doordacht, want minder gewicht betekent een lager verbruik. Verder kunnen alle passagiers zich bedienen van USB-aansluitingen, want ook die zijn niet meer weg te denken uit een nieuwe Renault.