modellen
31-7-2024
- Door Tony Vos, hoofdredacteur Losange Magazine
Al sinds 1996 gebruikt Renault de naam Megane voor de middenklasse modelserie. Ik herinner me nog als de dag van gisteren de presentatie van de eerste twee versies, de vijfdeurs hatchback en de tweedeurs coupé op het voormalige terrein van de Olympische spelen in Barcelona in dat jaar.
Tegenwoordig is het zeer gebruikelijk dat Renault meerdere modellen op één bodemgroep baseert. Maar bijna dertig jaar geleden werd het als bijzonder gezien dat er in totaal inclusief de Scénic maar liefst zes verschillende carrosserievormen verschenen op dezelfde basis achter hetzelfde front. Telt u mee: hatchback, coupé, cabriolet, break en sedan. Bij de genoemde presentatie in Barcelona kregen journalisten de eerste twee in het volle licht te zien, de anderen stonden wel op het podium, maar waren alleen in contouren te zien.
Zoals wel vaker gebeurt, gebruikte Renault voor de middenklasse Mégane een typenaam die bekend was als conceptcar. De n aam stond namelijk al in 1989 op een uit de kluiten gewassen sedan. Een lage, gestroomlijnde auto met een bijzondere constructie van de bolle achterruit. Die kon namelijk over een bepaalde afstand naar achteren worden verschoven voor meer ruimte in het interieur, maar ook om de stroomlijn te optimaliseren. Achter de naam Mégane gingen tal van moderne technieken schuil van vierwielbesturing tot controle van de bandenspanning en ook vierwielaandrijving.
Vier generaties lang volgde de ene Mégane de andere op. De vele variaties op één platform bleven behouden al spitste Renault het aanbod wel toe op was de markt vroeg. Bij de tweede en derde generatie werd de cabriolet met een softtop een vierzitter met een coupédak dat met een druk op de knop kan worden geopend en gesloten. Daarmee bood de Mégane zowel open als gesloten een optimaal comfort. Enige tijd terug vergelijk ik de Mégane CC (Coupé-Cabriolet) met een verre voorloper, de Renault Caravelle uit de jaren zestig.
Met de nieuwe Megane (en nu zonder het accent op de eerste ‘e’) slaat Renault een andere weg in. Een volledig elektrische weg. De vijfdeurs hatchback blijft door zijn afmetingen keurig in de middenklasse actief en volgt als vijfde generatie dus keurig in de voetsporen van zijn voorgangers. Maar technologisch kan het verschil niet groter zijn. De keuze uit twee vermogensvarianten van de elektromotor, twee versies van de batterij en diverse uitrustingsvarianten maken dat de Megane een uiterst moderne auto is die aansluiten bij de wensen en eisen van vandaag. Ik maakte uiteraard kennis met deze Megane E-Tech electric op de weg tijdens de persintroductie in Spanje.
Ben je Renault fan? Neem dan een abonnement op Losange Magazine. Iedere 3 maanden ontvang je een kleurrijk magazine in de brievenbus, boordevol Renault verhalen.