samenvatting

Vanaf het moment dat Renault de naam ZOE lanceerde was ik er al bij. Bij de onthulling van de eerste conceptcar in Genève in 2005, toen de auto nog niet eens elektrisch was en in 2009 op de IAA in Frankfurt.

Geboorte van de ZOE

In 2009 zag ik de tweede conceptcar onder dezelfde naam als belangrijke stap in de elektrische strategie van Renault. Na tien jaar maakt de Renault ZOE deel uit van het straatbeeld en is het tijd voor de nieuwe Renault ZOE: een model dat op zowel technisch als design-vlak fors vernieuwd is.
 
In stappen bereidde Renault de wereld voor op de elektrische vijfdeurs. Op de Parijse Mondial de l’Automobile stond in oktober 2010 een wit exemplaar, een hatchback die het uiterlijk van de definitieve auto sterk benaderde. In januari 2012 mocht ik in het anders hermetisch afgesloten designcentrum van Renault naar een mock-up en kleimodel van de definitieve auto komen kijken die uiteindelijk later dat jaar het levenslicht zag.

 

Realistische actieradius 
De ontwikkelingen volgden: in 2016 kwam de Z.E. 40 met een bijna twee keer zo grote batterij. Een realistische actieradius van 300 kilometer maakte de ZOE ineens stukken bruikbaarder. En omdat in Nederland een indrukwekkend netwerk laadpalen beschikbaar is, gaat elektrisch rijden vanaf dat moment binnen het eigen land probleemloos. Woon-werk-verkeer, maar ook ritten kris kras door het land worden vrijwel in dezelfde tijd afgelegd als met een auto op benzine of diesel.

Lekker stil

De Renault ZOE is lekker stil, accelereert meer dan vlot en wie vooral thuis laadt, in mijn geval de stroom van zonnepanelen, rijdt ook uitermate betaalbaar en echt schoon. Kortom, een concept waar uitstekend over is nagedacht. Valt daar nog wat aan te verbeteren? Jazeker!
 
Waargemaakte verwachtingen 
En zo trok ik recent naar Sardinië voor de persintroductie van de nieuwe ZOE. Uiteraard met hoge verwachtingen. En die maakt Renault helemaal waar. Een nieuw, stoer front en andere achterlichten vestigen niet alleen maar de aandacht op de technische veranderingen. Aanpassingen aan het onderstel zorgen voor meer comfort. Maar ook een wederom grotere batterij, nu van 52 kWh, waardoor de actieradius op 395 kilometer uitkomt. Bovendien heeft Renault een zogenaamde DC-lader toegevoegd om sneller te laden, dat vind ik bij het maken van lange ritten wel heel erg fijn. Zoals iedere berijder van een elektrische auto wil ik best tijd investeren om elektrisch te laden, maar hoe sneller het gaat hoe liever ik het heb.

Geüpdatete interieur

Het interieur heeft eveneens een update gekregen. De auto ziet er vanbinnen serieuzer uit door een groter digitaal gedeelte met door de gebruiker zelf te kiezen indeling. Er wordt een sfeer van huiselijkheid gecreëerd met een nieuwe bekledingsstof die ook op het dashboard wordt verwerkt.
 
Deze stof is gemaakt van gerecycled garen en draagt bij aan een lagere CO2-uitstoot bij de productie. Het grote EASY LINK-scherm oogt modern en herbergt tal van elektronische voorzieningen en bedieningsmogelijkheden waaronder Android Auto ™ of Apple CarPlay™.
 
 
Tijd voor een nieuwe Renault ZOE 
Sneller laden, betere prestaties door een krachtigere motor (135 pk), een update van het exterieur, dito ingrepen in het interieur: daarmee wordt de nieuwe Renault ZOE naar een hoger plan getild. Maar als ik eerlijk moet zeggen wat de meest indrukwekkende verandering is, dan is het wel het nog verder terugdringen van het geluidsniveau. Dit is gedaan door een gelamineerde voorruit, gewijzigde portierrubbers en een geoptimaliseerde isolatie. Dat is een eigenschap met een positieve invloed op het comfort waar ik als ZOE-rijder iedere meter de vruchten van pluk en een nog grotere glimlach van op mijn gezicht krijg. Misschien wordt het bij mij thuis tijd voor een nieuwe ZOE.

 

Geschreven door gastblogger Tony Vos, autojournalist en uitgever van het Renault-magazine Losange.