modellen
11-1-2020
De Renault Megane werd geïntroduceerd in 1995 en bestaat in 2020 dus 25 jaar. Een mooie mijlpaal om dit model eens extra in de spotlights te zetten.
Sinds de introductie in 1995, hebben veel verschillende uitvoeringen van de Megane de revue gepasseerd. Zelfs als voorganger van de Renault Scenic. Met het grote aantal uitvoeringen van de Renault Megane was én is er voor ieder wat wils.
In 1995 werd de eerste Renault Megane geïntroduceerd als de opvolger van de Renault 19. Technisch gezien borduurde de auto voort op zijn voorganger, maar qua uiterlijk werd de auto volledig vernieuwd. Zo werd bijvoorbeeld de wielbasis vergroot en het uiterlijk een stuk moderner.
De Megane kende in eerste instantie 3 carrosserievarianten: een hatchback, een sedan en een coupé. In 1996 en 1998 kwamen daar de Renault Megane Scenic– de voorganger van de Renault Scénic zoals we die nu kennen – en de Cabriolet met stoffen dak bij. De Renault Megane Scenic viel in de smaak: in 1997 werd de Megane Scenic zelfs uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’. Tot slot werd in 1999 de laatste variant aan het gamma toegevoegd: de Megane Break. Dit was een stationwagen op basis van de Megane hatchback.
‘Auto van het Jaar’ in 2003
Na het grote succes van de eerste generatie Megane, kwam in 2002 de tweede generatie op de markt. Niet alleen het exterieur van deze tweede generatie was opvallend, ook was de Megane beschikbaar met een Full Map-navigatiesysteem, 17” wielen, lederen bekleding, een panoramadak en Xenon-verlichting. Dit klinkt nu misschien heel normaal, maar destijds waren er weinig auto’s in het C-segment (compacte middenklasse) die je zo luxe kon aankleden. Dit zorgde er mede voor dat deze tweede generatie Megane ‘Auto van het Jaar’ werd in 2003.
Met de intrede van de tweede generatie Megane, maakte ook het eerste Renault Sport-model van de Renault Megane zijn introductie. Dit was de meest sportieve uitvoering van de tweede generatie Megane: de eerste generatie Megane R.S. heeft een 2.0 turbo benzinemotor met 225 pk. Deze uitvoering had een nog betere wegligging en was hiermee perfect geschikt voor het betere bochtenwerk.
De felbegeerde nummer 1
In 2008 werd de derde generatie van de MEGANE geïntroduceerd. Bijna 10 jaar nadat de Megane ‘Auto van het Jaar’ werd, pakte de derde generatie van dit model opnieuw een titel. In 2012 steeg de Renault Megane III naar de felbegeerde eerste plaats in de lijst met meestverkochte auto’s van het jaar. Deze derde generatie bracht een vernieuwde motor met zich mee, die ervoor zorgde dat de CO2-uitstoot daalde. Ook was dit model het enige met slechts 14% bijtelling én 1500 kilo mocht trekken. Deze redenen zorgden onder meer voor een enorme groei in verkopen van dit Renault-model waardoor de Megane uiteindelijk op nummer 1 eindigde.
Op de Internationale Autoshow (IAA) van Frankfurt in 2015 maakten we kennis met de vierde en tevens huidige generatie van de Renault Megane . Deze vierde uitvoering van de Megane behoort tot de top van het segment. Dit nieuwste model is te herkennen aan de C-shape LED-dagrijverlichting, waarvan de omtrek doorloopt tot in de bumper. Aan de achterzijde loopt de verlichting over de volle breedte van de auto, welke continu brandt en de breedte van de auto benadrukt. Naast de LED-dagrijverlichting zorgen de brede basis, de strakke welvingen en de imposante grille voor een dynamisch design.
De huidige Megane R.S.-modellen
Liefhebbers verheugden zich al lange tijd na de eerste twee generaties Megane R.S. op de onthulling van de derde generatie, die in september 2017 op de autoshow van Frankfurt (IAA) zijn wereldpremière beleefde. Deze Megane R.S. heeft verschillende race-kenmerken die je innerlijke coureur aanspreken, zoals een design gemaakt om beter te presteren. De 60 mm brede wielkasten, de voorbumper die doet denken aan de neus van een Formule 1-auto en de grote achterdiffuser laten menig sportief hart sneller kloppen. Ook is de wegligging uitzonderlijk verbeterd.
De Renault Megane R.S. is al erg sportief, maar de nieuwe Megane R.S. Trophy doet hier nog een schepje bovenop. Liefhebbers kunnen zich opmaken voor nog betere prestaties en een sportiever design.
De nieuwe Trophy is volledig voor het circuit ontworpen, straalt pure kracht uit en heeft alles in zich om uit te groeien tot een ware hit voor de fans van Renault Sport. Zo zijn de nieuwste innovaties van Renault Sport doorgevoerd, op het gebied van chassis en wielophanging. Ook is de Trophy standaard uitgerust met het Cup-chassis met stijvere dempers en vind je in dit model, net zoals bij de Megane R.S., ook 4CONTROL vierwielbesturing en schokdempers met hydraulische compressiestops.
Wil je meer lezen over de Renault Megane? Bekijk hem direct