We hebben de veelgestelde vragen voor je bij elkaar gezet. Bekijk hieronder de verschillende categorieën. Vaak ben je dan direct geholpen.
Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over elektrisch rijden.
De dagelijkse ontlading van de batterij is te verwaarlozen. De auto moet wekenlang stilstaan voor er een ladingverlies van betekenis waar te nemen is.
Renault is een partnershipovereenkomst aangegaan met de multinational UMICOR, de marktleider in recycling van lithium-ion batterijen.
Beschadigde batterijen of batterijen die het einde van de levensduur hebben bereikt, zamelen we in en sturen we naar diagnosecentra gestuurd, waar ze een andere toepassing buiten de autosector krijgen toegewezen of volledig worden gerecycleerd.
Bij recyclage splitsen we de batterijen eerst in subsystemen en vervolgens in modules (batterijcellen). De modules recyclen we via de gebruikelijke kanalen. UMICORE onderwerpt de modules en cellen eerst aan een pyrometallurgische behandeling en vervolgens aan een hydrometallurgische behandeling om het metaal terug te winnen.
Net als andere batterijen houdt ook de batterij van een elektrische auto haar lading minder goed vast bij koud weer dan bij een gematigde temperatuur. Toch bleef de batterij van de Renault ZOE tijdens een test in Kiruna, Zweden, bij een extreem lage temperatuur van -20°C volkomen normaal werken.
Zeer lage temperaturen kunnen tot gevolg hebben dat het langer duurt om de batterij te laden, dat de actieradius van een volle batterij afneemt of dat het energieverbruik toeneemt door het gebruik van de verwarming.
De actieradius van een elektrische auto geeft aan hoeveel kilometers je kunt rijden op één volle accu. Dit aantal kilometers wordt gemeten in de zogeheten WLTP-test.
Afhankelijk van verschillende factoren
De WLTP-test geeft een realistischer beeld van de prestaties van een elektrische auto dan ooit tevoren. Toch blijft de werkelijke actieradius afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de leeftijd van de accu, de hoeveelheid bagage, hoe hard je rijdt, de verkeersomstandigheden en ook het weer beïnvloeden het rijbereik. Als het koud is, kom je simpelweg minder ver met je accu. Zelfs het type banden heeft invloed op je actieradius. Kortom: WLTP geeft een aardige indicatie, maar je rijstijl en het weer spelen ook een grote rol.
WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, een verbruikstest die alle nieuwe (elektrische) auto’s verplicht moeten afleggen. De WLTP geeft ons daarmee een goed inzicht in de actieradius van elektrische auto’s.
De onderhoudscontracten voor brandstofauto's en elektrische auto's zijn identiek. Een elektrische auto is echter gemakkelijker en goedkoper te onderhouden dan een auto met verbrandingsmotor. Zo moet de olie van een auto met verbrandingsmotor regelmatig worden ververst om een goede smering en koeling van het motorblok te verzekeren. Elektromotoren in elektrische auto's hebben geen smering nodig. Dat gaat in mindere mate ook op voor remblokken, remschijven en remtrommels, die een aanzienlijk langere levensduur hebben.
Ja, als je in een elektrische auto rijdt is dat in de prijs inbegrepen. Uitgebreide hulp onderweg valt onder de garantie. Als de batterij onderweg leegraakt, heb je recht op hulp onderweg, zolang het huurcontract van de batterij loopt.
Verreweg de meeste verzekeringsmaatschappijen bieden tegenwoordig speciale dekking voor elektrische auto's. Verzekeringscontracten zijn perfect voor jouw elektrische auto en dekken met name schade aan de batterij.
De services van My Renault-app zijn een jaar lang gratis voor de Renault Zoe. Daarna moet je je elk jaar aanmelden bij de My Renault-app om gratis gebruik te maken van MY Renault-app.
Ja. Via My Renault heb je een jaar lang toegang tot een pakket van gratis en betaalde apps. Na dat gratis jaarabonnement moet je je aanmelding verlengen.
Nee. Om gebruik te maken van deze services, is een account op My Renault een vereiste.
Door je te abonneren op Connected Services, is het mogelijk om online apps te gebruiken, waarvoor een telecommunicatienetwerk nodig is. Je vindt deze apps in de R-LINK Store.
De batterijgarantie is inbegrepen in de batterijhuur voor nieuwe en tweedehands auto's. Er is geen speciale garantieovereenkomst voor de tractiebatterij.
Voor welke periode sluit ik RRS+ af?
Voor de looptijd van 1 jaar, hierbij geldt geen automatische verlenging. Na 1 jaar kun je RRS+ opnieuw bij de Renault-dealer afsluiten.
Wanneer kan ik RRS+ afsluiten?
Als je bij de dealer komt voor onderhoud, APK, winter- of zomercheck. Voor meer informatie raadpleeg de algemene voorwaarden.
Waar kan ik RRS+ afsluiten?
Bij de Renault-dealer, eventueel gelijktijdig met onderhoud, APK, winter- of zomercheck. Voor meer informatie raadpleeg de algemene voorwaarden
Bij de Renault-dealer, eventueel gelijktijdig met onderhoud, APK, winter- of zomercheck. Voor meer informatie raadpleeg de algemene voorwaarden
Ja, RRS+ is beschikbaar voor Renault modellen tot en met 20 jaar oud.
Als je bij de dealer komt voor onderhoud, APK, winter- of zomercheck. Voor meer informatie raadpleeg de algemene voorwaarden.
Voor de looptijd van 1 jaar, hierbij geldt geen automatische verlenging. Na 1 jaar kun je RRS+ opnieuw bij de Renault-dealer afsluiten.
Nee dit is niet mogelijk, je sluit het RRS+-pakket af voor 1 jaar.
Nee dit is niet mogelijk, je sluit het RRS+-pakket af voor 1 jaar.
Premium Pas is een loyaliteitsprogramma. Hierin is alleen de basisservice van de Renault Route Service opgenomen die uitsluitend van toepassing is in Nederland. Deze houdt in dat je hulp krijgt bij pech onderweg, eventueel reparatie ter plekke of de auto wordt afgesleept naar de dichtstbijzijnde Renault-dealer.
De extra services van Premium Pas zijn o.a. de gratis APK, gratis winter- en zomercheck, bijvullen vloeistoffen, vervangen van lampen, bandenreparatie en ruitreparatie. Deze extra services zijn te gebruiken bij de dealer waar je de pas hebt afgesloten.
RRS+ is een mobiliteitsservice waarbij je hulp bij pech onderweg ontvangt, niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland. Je sluit dan een verzekering af waarbij je een polis ontvangt. Hierbij heb je dan ook, naast reparatie ter plekke of afslepen naar de dichtstbijzijnde Renault-dealer, recht op vervangend vervoer of bijv. een hotelovernachting.
Lees de exacte voorwaarden van RRS+.
Nee, dit is niet mogelijk. De verzekering komt te vervallen bij een nieuwe tenaamstelling van de auto.
Nee, het is niet mogelijk om de verzekering over te zetten naar een ander kenteken.
De Renault wordt altijd afgesleept naar de dichtsbijzijnde Renault-dealer.
Ook tijdens de fabrieksgarantie kun je een Renault Route Service+ pakket afsluiten. Met dit pakket breid je de standaard pechhulpdekking binnen de fabrieksgarantie uit met tien dagen vervangend vervoer (in plaats van drie dagen), repatriëring van het voertuig als hij in het buitenland niet tijdig gerepareerd kan worden en vervangende chauffeur als je door ziekte of ongeval niet in staat bent om het voertuig te besturen. Lees de exacte voorwaarden van RRS.
Ja dit kan, bij de dealer. Bij het afsluiten van het 0-2 pakket is het tevens mogelijk om de dekking uit te breiden met de aanhangwagen- en caravan service.
Indien er GarantiePlus op jouw Renault van toepassing is, dan heb je al recht op hulp bij pech onderweg van de Renault Route Service in binnen- en buitenland. Na het verstrijken hiervan kun je RRS+ afsluiten.
De kosten van het basispakket van RRS+ zijn:
Je kunt dit pakket uitbreiden met o.a. een aanhangwagen- en caravanservice voor €20 per jaar. De Renault-dealer kan je verder informeren over de mogelijkheden. Zie eveneens de voorwaarden.
Lees de exacte voorwaarden van RRS+. Op basis hiervan kun je een vergelijking maken van de dekking van de verschillende verzekeringen en kun je een keuze maken. Ook de Renault-dealer zal je graag adviseren.
Renault Route Service+ is uitsluitend bestemd voor Renault rijders.
Je hebt een creditcard nodig als je van vervangend vervoer gebruik wilt maken. Bij de inzet van vervangend vervoer wordt gebruik gemaakt van huurauto’s waarbij altijd om een creditcard wordt gevraagd.
Hoe kan ik mij uitschrijven voor e-mails en post van Renault?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je uit te schrijven:
Door op de uitschrijflink te klikken in de footer van een e-mail of nieuwsbrief. Zoek naar de tekst “Wil je van ons geen berichten meer ontvangen? schrijf je dan hier uit”. Hierna krijg je de keuze om je volledig uit te schrijven voor alle communicatie of om je voorkeuren aan te passen en je uit te schrijven voor specifieke kanalen (email, post, sms, telefoon).
Heb je een My Renault profiel? Hier kan je jezelf uitschrijven door op “Mijn profiel” te klikken in de rechterbovenhoek. Dan ga je naar de profielpagina. Hier kies je voor “Permissies en voorkeuren”. Dan krijg je de mogelijkheid om je uit te schrijven voor één of alle beschikbare kanalen (email, post, sms, telefoon).
Heb je geen My Renault profiel? Dan kan je een account aanmaken en je contactvoorkeuren doorgeven of neem contact op met de klantenservice van Renault Nederland om je uit te schrijven.
Ik ben verhuisd. Hoe kan ik mijn adres bij Renault aanpassen?
Er zijn verschillende manieren om een adreswijziging door te geven aan Renault Nederland.
Heb je een My Renault profiel? Dan kan je je gegevens aanpassen door op “Mijn profiel” te klikken in de rechterbovenhoek. Dan ga je naar de profielpagina. Hier kan je onder “Jouw adres” je gegevens aanpassen. Vergeet ook niet om je adreswijziging bij je dealer bekend te maken.
Heb je geen My Renault profiel? Dan kan je een account aanmaken en je nieuwe adres doorgeven. Vergeet ook niet om je adreswijziging bij je dealer bekend te maken.
Heb je geen My Renault profiel en wil je dit ook niet? Neem contact op met de klantenservice van Renault Nederland. Vergeet ook niet om je adreswijziging bij je dealer bekend te maken.
Ik heb een nieuw e-mailadres. Hoe kan ik mijn e-mailadres bij renault aanpassen?
Er zijn verschillende manieren om een e-mailwijziging door te geven aan Renault Nederland.
Heb je een My Renault profiel? Dan kan je je gegevens aanpassen door op “Mijn profiel” te klikken in de rechterbovenhoek. Dan ga je naar de profielpagina. Hier kan je onder “Accountinformatie” je gegevens aanpassen. Vergeet ook niet om je e-mailadreswijziging bij je dealer bekend te maken.
Heb je geen My Renault profiel? Dan kan je een account aanmaken en je nieuwe e-mailadres doorgeven. Vergeet ook niet om je e-mailadreswijziging bij je dealer bekend te maken.
Heb je geen My Renault profiel en wil je dit ook niet? Neem contact op met de klantenservice van Renault Nederland. Vergeet ook niet om je e-mailadreswijziging bij je dealer bekend te maken.
Wanneer kan ik een auto huren bij Renault Rent?
Iedereen van 18 jaar en ouder met een geldig rijbewijs B kan bij Renault Rent een auto huren. In sommige situaties (bijvoorbeeld bij betalingsachterstand, documentenfraude en/of het vermoeden van verkeerde bedoelingen) kan de Renault-dealer verhuur echter weigeren.
Moet ik mij identificeren als ik een auto kom huren?
Als je bij Renault Rent een auto huurt, vragen wij om twee geldige legitimatiebewijzen: je rijbewijs en je paspoort/Europese identiteitskaart. Alle persoonlijke informatie wordt binnen de Renault Rent-organisatie vertrouwelijk behandeld en niet doorgespeeld aan derden.
Hoe is de auto verzekerd?
Alle Renault Rent-auto’s zijn WA/Casco (allrisk) verzekerd, inclusief inzittendenverzekering. Het standaard eigen risico voor de huurder bedraagt € 500,-. Voor slechts € 5,- per dag of € 100,- per maand is dit eigen risico te verlagen naar € 150,- voor personenauto’s en naar € 250,- voor bedrijfsauto’s.
Ja, je kunt zonder problemen met een Renault Rent-auto naar het buitenland. Wel stelt de Renault Rent-dealer het op prijs om hier voortijdig van op de hoogte gesteld te worden. Alle Renault Rent-auto’s zijn verzekerd met een groene kaart die ook geldig is in het buitenland. Bij autopech in het buitenland kun je tevens aanspraak maken op assistentie van Renault Route Service.
Iedereen van 18 jaar of ouder met een geldig rijbewijs B mag een Renault Rent-auto besturen. Als er sprake is van meerdere bestuurders per huurtermijn, zijn hier geen extra kosten aan verbonden. Wel dien je voor aanvang van de huurtermijn een kopie van het rijbewijs B van eventuele meerdere bestuurders aan de Renault Rent-medewerker te overhandigen. Houd er echter rekening mee dat de huuraanvrager altijd eindverantwoordelijk is.
Alle Renault Rent-dealers zijn serviceverlenende bedrijven. Daarom kan het incidenteel voorkomen dat de gereserveerde huurauto bij aanvang van de huurtermijn is ingezet als bijvoorbeeld vervangend vervoer. In zulke gevallen zal de Renault Rent-dealer zijn uiterste best doen een geschikte vervanging te vinden voor jouw reservering, binnen de afgesproken modelklasse.
Alle Renault Rent-auto’s zijn maximaal 18 maanden oud en voldoen aan de strenge onderhoudseisen van Renault. Heb je tijdens de huurtermijn onverhoopt toch een technisch probleem, dan kun je kosteloos gebruikmaken van de Renault Route Service-ondersteuning. In het dashboardkastje of op de sticker op de zijruit van de huurauto vind je de contactgegevens van deze dienst. Renault Route Service geldt in heel West-Europa; de dienst dekt de kosten van een vervangende auto, repatriëring of hotelkosten in het buitenland.
Neem bij een aanrijding en/of schade aan de Renault Rent-auto altijd contact op met de desbetreffende Renault Rent-dealer. Deze zal je aanwijzingen geven en de verdere procedure uitleggen. Vergeet niet om na een aanrijding het schadeformulier in te vullen. Een exemplaar van dit formulier ligt in het dashboardkastje van de Renault Rent-auto.
Alle Renault Rent-auto’s staan geregistreerd op naam van de desbetreffende Renault Rent-dealer. De gevolgen van eventuele verkeersovertredingen (boetes e.d.) worden door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) ten laste gelegd van de dealer. De Renault Rent-dealer zal vervolgens contact opnemen met de overtreder en de tenlastelegging doorgeven aan de eindverantwoordelijke huuraanvrager.
Alle Renault Rent-voertuigen moeten worden teruggebracht bij de Renault Rent-dealer waar ze bij aanvang van de huur.
Een CVO (Certificaat van overeenstemming) is het geboortebewijs van de auto en is nodig voor een keuring bij de RDW of bij import of export van de auto. Lees meer over CVO.
De prijs van een CVO kun je opvragen bij de dealer. Lees meer over CVO.
Antwoorden op je vragen over onze navigatiesystemen vind je op de Renault Connect website.