samenvatting

Hoe beviel de Renault KADJAR als reispartner en wat hebben deze 2 heren gezien en meegemaakt? We vroegen ze alles over hun prachtige trip: Tour de Noordkaap.

Van de snelweg naar de natuur

Donderdag 6 februari 2020 begon, zoals gepland, de reis van Boy en Ersin richting de Noordkaap en weer terug. Ersin vertelt dat het aan het begin even wennen was, zo’n lange tijd in de auto. “We zaten hele dagen in de auto en reden veel over snelwegen. Dit was nog niet de mooie omgeving die we voor ogen hadden. Gelukkig kwam daar snel verandering in. We reden ongeveer 8,5 uur per dag, ik (Ersin) de ochtend, Boy de middag. Hoe verder we kwamen, des te mooier de natuur om ons heen werd. We vielen van de ene verbazing in de andere. Hierdoor hadden we op een gegeven moment amper in de gaten hoeveel uur we per dag reden. Ook stopten we op zoveel mooie plekken om bijvoorbeeld te lunchen of om van het uitzicht te genieten. Het was echt prachtig.”
 
Genoeg comfort en ruimte in de Renault KADJAR

Boy en Ersin hebben de hele tocht in de Renault KADJAR van Ersin gereden. Een model dat uitermate geschikt is voor een avontuur als dit. Ersin: “We hadden op geen enkel moment last van een pijnlijk lichaam, de stoelen zitten perfect. De stoelen hebben namelijk een verstelbare zitlengte waardoor je meer ondersteuning hebt.”

 

Lees hier deel 1 van hun avontuur.

Winterbanden & korte dagen

Het is belangrijk om je auto goed uit te rusten voordat je op pad gaat. Het was in eerste instantie de planning om 17 dagen onderweg te zijn, maar het liep allemaal zo gesmeerd dat de tocht uiteindelijk 16 dagen in beslag nam. Ersin: “De Renault KADJAR vertoonde geen moment van zwakte. We hebben zelfs alles op winterbanden gereden, waar we erg verbaasd over waren. Iedereen rijdt hier namelijk op banden met spikes.”
 
Ersin gaf van tevoren aan dat ze ook een extra LED-bar op het dak van de auto zouden bevestigen vanwege de korte dagen in het land en omdat er vrijwel geen verlichting langs de wegen te vinden is. “Deze LED-bar hebben we zeker nodig gehad. We reden erg vaak in het donker. Hoe noordelijker we kwamen, hoe korter de dagen werden. De kortste dag die we hebben meegemaakt was van 11:00 uur tot 14:30 uur. Dat is wel even wat anders dan in Nederland.”
 
Achter de sneeuwschuiver aan

Maar welke elementen van de reis hebben het meeste indruk gemaakt op Boy en Ersin? Ersin: “We hebben ervoor van onze route moeten afwijken, maar we hebben wel 2 keer het Noorderlicht gezien. Dat was enorm indrukwekkend. Maar ook het daadwerkelijk bereiken van de Noordkaap was overweldigend.
 
Je kunt alleen naar de Noordkaap door verplicht achter een sneeuwschuiver aan te rijden. Deze sneeuwschuiver rijdt alleen als de omstandigheden redelijk zijn. De dagen voor én na ons is er niemand naar dit meest noordelijke punt van Europa geweest. Dat laat wel zien hoeveel mazzel we hebben gehad dat wij de Noordkaap wel konden bereiken.
 
Meer reisavonturen lezen? Bijvoorbeeld over een Renault 4 die ook naar de Noordkaap gaat?

Verdere tips voor een reis richting de Noordkaap

Welke aanraders hebben Boy en Ersin verder nog? Ersin: “De eilandengroep Lofoten in Noorwegen was prachtig, maar ook het dorp van de Kerstman “Santa Claus Village” in Finland was een ervaring. Verder kunnen we iedereen ook aanraden om naar Rovaniemi in Finland en de Fjorden in Zuid-Noorwegen te gaan. Dit zijn plekken die zo ontzettend mooi waren.”
 
 
Bedankt Ersin en Boy voor het delen van jullie verhaal, waarvan je hier deel 1 kunt lezen. Heb jij ook zo’n prachtig avontuur op jouw bucketlist staan of heb je een heel andere bestemming in gedachten voor jou en jouw Renault? We horen graag jouw verhaal op één van onze social-kanalen.