passie
18-2-2019
Martin rijdt als melkboer in zijn Renault 4 F6 door heel Amsterdam en staat op verschillende pleinen om zo allerlei zuivelproducten te verkopen.
Passie en kennis
Martin Verdenius is eigenaar van MOMA (More than Milk Amsterdam). Na de studie Duurzame Ontwikkeling in Utrecht is hij een onderneming begonnen in Amsterdam.
Martin was eerst werkzaam op een boerderij waar met enorm veel passie en kennis werd gewerkt. “Je moet erg gepassioneerd zijn om zo te werken terwijl de publieke opinie over de melkindustrie negatief is”, aldus Martin. “Boeren en klanten stonden tegenover elkaar en dat vond ik frustrerend om te zien.”
Met MOMA wil Martin hier verandering in brengen om zo producent en consument dichter bij elkaar te brengen. Consumenten hadden namelijk veel waardering voor ambacht en ‘pure’ producten.
Renault 4 F6: een perfecte melkauto
De volgende stap voor Martin was het vervoeren van zijn producten. Hij was op zoek naar een geschikte melkauto en liep tegen de Renault 4 F6 aan. Hij dacht meteen: “Dat is hem!”. De uitstraling van dit heritage model vond hij perfect passen bij het nostalgische beroep als melkboer.
Toen deze auto werd ontworpen in de jaren 60, liepen de melkboeren al rond in Amsterdam. In die tijd was dit model een van de meest gangbare auto’s. Vaak krijgt Martin dan ook positieve reacties over zijn auto; “Ik heb er zelf ook eentje gehad” of “Mijn moeder heeft ook zo’n Renault gehad maar dan een ander type”.
Martin houdt van auto’s zonder toeters en bellen. De Renault 4 F6 gaat natuurlijk al wat jaren mee en dit zorgt soms voor een kleine uitdaging. Voor Martin is dit geen probleem, want hij kan zelf het een en ander repareren. “Ik geloof erin dat het mogelijk is om een band op te bouwen met gebruiksvoorwerpen. Vele goede ervaringen hebben gezorgd voor een sterke band met mijn trouwe vierwieler.”
Dit verhaal gaat onder de foto verder. Straks meer lezen over Renault 4 modellen?
Een elektrische vervanger
De Renault 4 F6 is groot genoeg om alle producten mee te vervoeren. Maar het bedrijf blijft groeien en het assortiment blijft zich uitbreiden met producten zoals yoghurt, hangop en kaas. Deze producten zijn afkomstig van de biologische boerderij de Groene Griffioen. Martin heeft de indruk dat de ruimte in de auto over een tijdje te klein zal worden. Uiteindelijk zou hij het liefst een elektrische auto willen rijden.
In de toekomst hoopt Martin een platform te ontwikkelen waarmee hij zijn concept ook in andere steden kan inzetten. Hiermee zorgt hij dat de melk die hij in deze steden verkoopt altijd uit de omgeving komt. Net zoals hij nu doet in Amsterdam. Wil je Martin blijven volgen? Neem dan een kijkje op de website van MOMA.