passie
15-9-2020
In 1990 is de Renault Clio geboren, oorspronkelijk als opvolger van de Renault 5. Met ruim 245.000 verkochte exemplaren is de Renault Clio het meest populaire model van Renault in Nederland. Lees hoe het model door de jaren heen veranderde.
Rond 1990 was de Renault 5 niet uit het straatbeeld weg te denken. Toch was het tijd voor vernieuwing: de Renault Clio werd uitgebracht. Renault voorzag zijn auto’s sinds de jaren 60 van nummers. Bijvoorbeeld de Renault 5. De Renault Clio was één van de eerste modellen die weer een ‘echte’ naam kreeg. De eerste Renault Clio stond bekend om zijn compacte afmetingen, wat de auto uiterst geschikt maakte als stadsauto.
In de afgelopen 30 jaar heeft de Renault Clio meerdere transformaties ondergaan. De allereerste generatie Renault Clio die in 1990 op de markt kwam als opvolger van de Renault 5, leek hier onderhuids nog sterk op. Het onderstel bijvoorbeeld bleef vrijwel ongewijzigd. Pas in 1996 werd de Renault Clio weer wat aangepast, met als meest opvallende aanpassing een derde remlicht in de achterklep.
In 1998 kwam er een volledig nieuwe Renault Clio op de markt, de tweede generatie. Veel ronder vormgegeven en met extra binnenruimte. Door naar 2001, toen de Renault Clio een ingrijpende make-over kreeg om de concurrenten voor te blijven. Niet alleen het interieur, maar ook het exterieur werd grondig aangepakt. In 2005 verscheen de derde generatie Clio, met onder andere nieuwe voor- en achterlichten en een nieuwe bumper. Zeven jaar later, in 2012, verscheen de vierde Renault Clio. Naast een handmatige versnellingsbak was er in de vierde generatie ook een automatische versnellingsbak met zes versnellingen beschikbaar. Hierna komen we uit bij de vijfde generatie. De Renault Clio die het beste heeft meegekregen van alle voorgaande generaties: het is echt een icoon op de weg geworden. In 5 generaties is de Renault Clio met de tijd meegegaan en niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Als alle generaties van de Renault Clio zo naast elkaar opgesteld staan, is er goed te zien wat voor groei de Renault Clio heeft doorgemaakt. De auto is van een compacte, vrij hoekige stadsauto, letterlijk uitgegroeid naar een grotere en vooral strakker gelijnde auto. De Renault Clio is in de loop der jaren maar liefst 34 centimeter gegroeid. Waar de Renault Clio voorheen ook als driedeurs-variant te verkrijgen was, is deze nu alleen nog als vijfdeurs-variant verkrijgbaar.
In 1991, één jaar nadat de eerste Renault Clio zijn intrede op de markt deed, waren 59 autojournalisten uit 23 verschillende landen het met elkaar eens: de Renault Clio presteert het best op: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestatie, functionaliteit, milieubelasting en de prijs. Dit bracht de Renault Clio dat jaar de titel ‘Auto van het Jaar’. En dit gebeurde niet één keer, in 2006 was het namelijk opnieuw raak en werd de Clio wederom uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’.
Klaar voor de toekomst
De ontwikkeling van de Renault Clio staat nooit stil. In een wereld waar duurzamer rijden steeds belangrijker wordt, verandert ook de Renault Clio mee. Zo is het nu ook mogelijk om te kiezen voor een Bi-Fuel model. Dat betekent dat je op 2 soorten brandstof rijdt: benzine én LPG. Dat heeft 2 voordelen. Ten eerste is LPG een schonere brandstof dan benzine en daardoor minder belastend voor het klimaat. Daarnaast kost LPG ook minder dan benzine, waardoor elke kilometer die je rijdt uiteindelijk scheelt in de kosten. Vanaf 5.000 kilometer per jaar rijd je al voordeliger in een Renault Bi-Fuel model.
Naast de Renault Clio Bi-Fuel kun je ook kiezen voor de Renault Clio E-Tech full hybrid. Een hybride auto heeft een verbrandingsmotor en 2 elektromotoren. De elektromotoren worden aan de hand van regeneratief remmen (terugwinnen van energie) voorzien van elektriciteit, zodat jij extra ver kunt rijden en minder vaak hoeft te tanken. Voor jou als eigenaar betekent dit dat je korte afstanden volledig elektrisch kunt afleggen. Moet de batterij weer opladen? Dan schakelt de Renault Clio E-Tech full hybrid automatisch over op de verbrandingsmotor. Met deze nieuwe hybride kun je tot 40% brandstof besparen in vergelijking met een auto met enkele verbrandingsmotor tijdens ritten in de stad.