kennis
15-2-2021
Dieselmotoren produceren koolstofdeeltjes. Deze veroorzaken de zwarte kleur van de uitlaatgassen. Hierin zitten heel kleine roetdeeltjes. Daarom rust Renault zijn dieselauto's uit met een roetfilter. Dan rijdt de auto een stuk schoner!
Een roetfilter is gemaakt van poreus, celvormig materiaal. De grootte van de poriën is kleiner dan die van de deeltjes die de motor uitstoot. De poreuze wand houdt de deeltjes tegen. Op deze manier worden de uitlaatgassen gezuiverd. De roetfilter wordt geïnstalleerd op de uitlaat achter de katalysator.Meteen optimaliseert hij ook de zuiverende werking van die katalysator. Een roetfilter zorgt ervoor dat roetdeeltjes opgevangen worden in een filter. Deze filter houdt de deeltjes vast, totdat het filter vol zit.
Met een drukverschilsensor kun je meten of het filter vol zit. Geavanceerde elektronica verhoogt de temperatuur dan van het uitlaatgas. Denk daarbij aan temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius. Op die manier verbrandt het roet in het filter. Het as dat ontstaat kan nu wel zijn weg naar buiten vinden. Dit proces noemen we ‘regenereren’ en vindt plaats om de 300 of 500 kilometer. Het filter is nu ‘schoon’ en kan zijn werk weer goed doen.
Als regenereren niet helpt, kan de dealer het roetfilter proberen te reinigen. Helaas kan dat niet altijd. Dan moet de Renault-dealer het filter vervangen.