kennis
28-10-2022
Renault wil meer connected auto's en duurzamere mobiliteitsoplossingen aanbieden. Lees meer over deze Renaulution-strategie. Met een vleugje Nouvelle Vague.
Het is donderdag 6 mei 2021 in Boulogne-Billancourt, de thuisbasis van de Renault Group. Luca de Meo, CEO van Renault, en zijn team presenteren tijdens de allereerste Renault Talk de gezamenlijke visie op het merk. De strategie: Renault opereert als leider op het gebied van energietransitie, op het snijvlak van technologie en dienstverlening en als onderdeel van een duurzamer bedrijfsmodel. De naam die het comité geeft aan deze revolutionaire strategie krijgt een mooie lading mee: Renaulution.
Renault betreedt met zijn revolutionaire strategie een nieuw tijdperk en zorgt voor veel vernieuwing binnen de Europese auto-industrie. Renault wil tegen 2030 het ‘groenste’ merk van Europa zijn. Van alle tien verkochte Renault-modellen moeten er dan negen geëlektrificeerd zijn.
Belangrijk onderdeel van het plan is de Nouvelle Vague die een moderner, groener, technologisch verfijnder en duurzamer merk als doel heeft. Dit wil Renault bereiken door meer connected auto's en duurzamere mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Gelukkig zit innovatie al een eeuw in het DNA van het merk: Renault levert nu al volop verantwoorde, schone en schaalbare mobiliteit.
Rond 2030 wil Renault wereldwijd de autofabrikant zijn met het hoogste percentage gerecycled materiaal in zijn nieuwe auto’s. Renault Re-Factory, de eerste Europese hub voor de circulaire economie, schakelt daarom over op een duurzamer en verantwoordelijker businessmodel door jaarlijks zo’n 120.000 auto’s te renoveren en te recyclen, inclusief elektrische auto’s. Bijna 80% van de zogenaamde ‘strategische’ gerecyclede materialen wordt hergebruikt in nieuwe batterijen.
Renault geeft met een mix van technologie en dienstverlening vorm aan nieuwe kant-en-klare mobiliteitsoplossingen voor steden en buitengebieden. Vooral dankzij Software Republic. Dit is een groep van meer dan tweeduizend ingenieurs van vijf toonaangevende bedrijven die hun expertise inzetten op het gebied van cyberbeveiliging, kunstmatige intelligentie, gegevensverwerking, software en micro-elektronica.
Renault gaat geëlektrificeerde modellen leveren in de hogere segmenten. Tegen 2025 zijn er zeven nieuwe modellen in het C- en D-segment geïntroduceerd. De Arkana en de Megane E-Tech 100% electric zijn hiervan de eerste twee modellen. Het E-Tech hybride, plug-in hybride- en electric label wordt dus verder doorontwikkeld om ook in de hogere segmenten maximale efficiëntie en maximaal rijplezier te bieden.