samenvatting

LAGUNA, ESPACE, TALISMAN? En waarom de nummers: 4, 5, 6 enzovoort? Waar zijn de namen op gebaseerd bij Renault?

Meer dan 450 verschillende modellen

Prachtige modelnamen zijn bijvoorbeeld de Renault Reinastella, Frégate, La Quatre (4CV) en de Monasix. Sommige namen zijn simpelweg bedacht, omdat ze mooi klinken. Andere namen zeggen daadwerkelijk wat over het model. Sinds 1898 heeft Renault meer dan 450 verschillende modellen geproduceerd, met elk een eigen naam.
 
 
Een praktisch begin 

Elk Renault-model heeft een eigen naam, maar de vorm van deze naam paste altijd bij de tijdsgeest. In de eerste jaren van Renault was het hebben van een auto niet gebruikelijk, omdat deze vrij schaars waren in de samenleving. De modelnaam die Renault toen hanteerde, was puur praktisch: de modelnamen gaven weer hoeveel belasting er betaald moest worden over een auto. Voorbeelden hiervan zijn de allereerste Renault type A (zie foto) , Renault type JM en Renault type KZ.
 

Stella's: echte sterren

Tot 1928 werden modelnamen puur praktisch ingezet, hierna ontwikkelde zich de trend om modellen een échte naam te geven; natuurlijk ook vanuit het marketingoogpunt gezien. Er ontstonden steeds meer auto’s van verschillende merken, dus werd het belangrijk de modellen zich te laten onderscheiden door middel van een naam.
 
De eerste modellen werden Vivasix, Monasix en Reinastella (zie foto) genoemd. Six stond hier voor de zes-cilinder die hier in de auto’s werd geplaatst en Stella betekent ‘ster’ in het Latijn. Renault gebruikte Stella alleen voor de meest luxueuze versies: de topmodellen van Renault werden ster genoemd. Een vijfpuntige ster op de motorkap gaf dit visueel weer.

4CV: Het Viertje

Na de Tweede Wereldoorlog, in 1946, bracht Renault de Renault 4CV uit. Hoewel gebruikelijk was om een model een echte naam te geven, koos Renault deze naam vanwege de associaties die aan deze afkorting hangen.
 
De 4CV was vroeger een stadsauto met lage belastingen, bekend bij de gemiddelde autogebruiker. Met het opnieuw uitbrengen van de 4CV bracht Renault een kleine stadsauto voort, waar tijdens de wederopbouw veel vraag naar was. Zo ontstond eerst de 4CV, oftewel ‘La Quatre’ (het viertje), met de Renault 4 als opvolger. Hierna kwam de luxere uitvoering Renault 4L, met uiteindelijk de verzamelnaam ‘Quatrelle’ voor alle viertjes.
 
 
Bedrijvig 
Terwijl de personenwagens in 1928 al werden voorzien van een naam, kregen de bedrijfswagens in 1957 voor het eerst een echte naam. Eerder werden ze altijd benoemd bij het laadvermogen, maar vanaf midden jaren ‘50 kregen ook deze auto’s een naam. Zo ontstonden de Renault Galion (2.500 kg laadvermogen), de Renault Goélette (1.400 kg) en de Voltigeur (1.000 kg). De Galion en Goélette zijn beiden vernoemd naar schepen, vanwege de parallellen die te vinden zijn tussen schepen en auto’s en de positieve associatie die aan schepen hangt. Ook de Renault Frégate kreeg de naam van een schip (Fregat), ook al was dit een personenwagen. Dit model werd gepresenteerd als topmodel, dus de naam van dit schip met aanzien paste de auto goed. Je ziet trouwens een Renault 12 op de foto.

Getallen en grootte

In 1960 volgden op de Renault 4 opnieuw modellen met een getal in de naam, van Renault 3 tot en met Renault 19. De Renault 11 zie je op de foto. Hier was het getal niet gewogen en stond het niet voor de belasting die het model met zich meebracht. De Renault 3 was het kleinste en oudste model, de Renault 19 het nieuwste.
 
 
Eigenschap als naam 
De namen van de modellen die we nu kennen, brengen voornamelijk een bepaalde eigenschap van de auto naar voren. De Renault Vel Satis uit 2002 is een Latijnse term voor satisfaction, bevrediging en het woord ‘lagune’ uit Renault LAGUNA betekent een begroeide plek in de woestijn waar het prettig is om te vertoeven. Een talisman brengt je geluk tijdens lange reizen, vandaar de Renault TALISMAN. De Renault FLUENCE past bij de vloeiende windgeleiding van de auto en ‘espace’ uit de Renault ESPACE is Frans voor ruimte. De Renault ZOE heeft zijn naam uit het Grieks en betekent ‘leven’. Dit past goed bij de insteek van dit model: een elektrische zero emission-versie.