samenvatting

De Renault CLIO kwam als beste uit de Euro NCAP test met het standaard model in de Supermini categorie 2019. En kwam daarmee boven de Peugeot 208 en Volkswagen Polo.

Belangrijk om te weten

De test is gedaan op een standaard model CLIO, alle veiligheidssystemen die hieronder aan bod komen, zitten dus standaard op deze CLIO. Het specifieke model dat is getest: Renault Clio Zen 1.0 TCe 100, LHD.

Wat is de Euro NCAP test?

Euro NCAP (New Car Assessment Programme) is een standaard van botsproeven voor auto's. Euro NCAP is min of meer de standaard geworden om aan te geven hoe veilig (of onveilig) een auto is in geval van een botsing. Nederland is betrokken bij Euro NCAP door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat als deelnemer. De ANWB neemt deel als lid van de FIA en de Consumentenbond als lid van de ICRT. Bekijk de officiële website van de Euro NCAP voor meer informatie.

Waarom wint de veilige Renault CLIO deze Euro NCAP test in 2019?

Geavanceerde technologie speelt daarbij een belangrijke rol. Om te beginnen werkt de cameradetectie-technologie perfect. Zeker in combinatie met Lane Keep Assist en Traffic Sign Reading. Hierdoor overschrijd je minder snel de snelheidslimiet en blijf je beter in je rijstrook.

Veilige auto: LDW en AEB

D.m.v. een slimme app weet het systeem precies wanneer, welke auto’s die dag gaan rijden. Ook in de nabije toekomst weet de app hoeveel kilometer ze gaan afleggen en hoeveel kWh ze nog bezitten aan het eind van de dag. Die energie wordt weer teruggeven aan de huishoudens. Dit zogenaamde ‘terugleveren’ bevindt zich nog in de testfase, maar de resultaten zijn zeer bemoedigend.

Met 5 sterren als veiligst uit de test

Renault CLIO komt met 5 sterren als veiligst uit de Euro NCAP test 2019 in de categorie ‘Supermini’.

Standaard radardetectie

De radar helpt de Renault CLIO in het hedendaagse, drukke verkeer. Op de snelweg, maar in het bijzonder ook in het verkeer in de stad. De standaard radar en de camera zorgen ervoor dat voetgangers en fietsers eerder opgemerkt worden en, indien nodig, remt de Renault CLIO automatisch om een botsing met deze bewegende verkeersdeelnemers te voorkomen. Mede door deze technologieën komt de Renault CLIO op een hoge score van 72% bij de meting van de veiligheid van ‘kwetsbare weggebruikers’ (Vulnareble Road Users) en veiligheids-assistenten 75% (Safety Assist).

Veiligheid bij botsproeven

Ook bij de botsproeven scoort de Renault CLIO hoog. De voorpassagiers zijn goed beschermd, wanneer we kijken naar frontal-, en zij-impact en whiplash. Hier noteert de test een hoge score van 96%. Ook de kinderen worden goed beschermd in de CLIO, natuurlijk met ISOFIX aansluitingen. Er is tevens een ISOFIX aansluiting aanwezig op de voorstoel. De Renault CLIO biedt ook uitstekende bescherming voor de kinderzitjes achterin. Het percentage van 89% laat zien dat o.a. de airbags goed hun werk doen.

Verlichting: 100% Full LED

De Renault CLIO heeft standaard 100% Full LED verlichting meegekregen. Deze koplampen geven een rustig en duidelijk lichtbeeld, waardoor je minder snel moe wordt en goed zicht hebt op donkere wegen. Andere merken uit de test, zoals de Peugeot 208 en de VW Polo, hebben standaard halogeen lampen en bieden Full LED alleen als optie aan. Ook daar heeft de CLIO dus een streepje voor.