bidirectioneel laden, V2G-technologie - Renault

Utrecht energized

Wereldprimeur in bidirectioneel laden

Accepteer de social media cookies om de video's te bekijken.

baanbrekend V2G-project: Utrecht heeft de primeur

Een spraakmakende primeur voor Utrecht: in de Domstad is Europa’s eerste grootschalige deelautodienst met Vehicle-to-Grid-technologie (V2G) in gebruik genomen. Dit baanbrekende project – onder de noemer ‘Utrecht Energized’ – draagt bij aan een duurzamer en efficiënter energiesysteem dankzij de inzet van de nieuwe Renault 5 E-Tech electric. Door middel van vooruitstrevende ‘bidirectionele’ laadtechnologie en optimale samenwerking worden deze deelauto’s op grote schaal ingezet als rijdende reservebatterijen vol duurzame energie, waardoor ze het energienet ontlasten en zelfs stroomuitval kunnen voorkomen.

bidirectioneel laden, V2G-technologie en elektrische deelauto's

Renault Group

De Renault 5 E-Tech electric, uitgerust met de V2G-technologie van Mobilize, stelt gebruikers in staat om de voertuigen op te laden met schone energie en deze weer terug te leveren aan het elektriciteitsnet bij een hoge elektriciteitsvraag.

We Drive Solar

We Drive Solar, een internationale leider in slim opladen, levert daarvoor bidirectionele openbare AC-laders. Op basis van de reserveringen van de deelauto’s, energieprijzen en congestie op het stroomnet wordt het laden en ontladen door We Drive Solar gepland.

MyWheels

De 500 Renault E-Tech electric modellen worden beheerd door MyWheels, het grootste autodeelbedrijf in Nederland. Met dit initiatief zet MyWheels een nieuwe standaard voor autodeeldiensten door mobiliteits- en energieoplossingen te combineren.

Renault Utrecht Energized - Renault 5

bidirectioneel laden: de techniek

De Renault 5 E-Tech electric is als eerste elektrische model voorzien van de bidirectionele V2G-technologie. Door grootschalige uitrol van deze auto’s in Utrecht kan een bijdrage worden geleverd aan het verminderen van netcongestie en het inzetten van duurzame energie op momenten dat de zon niet schijnt of de wind niet waait.

Voor Utrecht is dit project geen toeval, maar een strategische keuze. Al jaren werkt de gemeente aan een emissievrije binnenstad in 2030, met elektrisch deelvervoer als een van de pijlers. De inzet op bidirectioneel laden sluit naadloos aan bij het beleid: mobiliteit moet schoner, slimmer én bijdragen aan een stabiel en duurzaam energiesysteem.

Renault Utrecht Energized - Renault 5

hoe slimme systemen slim samenwerken

Het bijzondere aan het bidirectionele ecosysteem in Utrecht zit hem deels in de manier waarop de slimme systemen van de verschillende betrokken partijen met elkaar samenwerken. Door alle componenten optimaal te integreren en slim met elkaar te laten communiceren, ontstaat voor het eerst een Vehicle-to-Grid-ecosysteem dat volledig operationeel is. Dat vergde veel ontwikkelingswerk: zo moet de Mobilize V2G Toolkit in de auto’s goed kunnen ‘praten’ met de bidirectionele laadpalen van We Drive Solar. Bij dat Utrechtse bedrijf werd bovendien een systeem ontwikkeld voor onder meer de financiële afwikkeling, op basis van de vertrektijden van de deelauto's en de uurprijzen voor energie. Dit betekent dat MyWheels daadwerkelijk geld kan verdienen met het opladen en ontladen van de auto’s. Tegelijkertijd wordt de druk op het stroomnet verminderd door tijdens piekuren te ontladen en wordt de 100% duurzame energie elk moment van de dag beschikbaar, waardoor er meer hernieuwbare energiebronnen op het net kunnen worden aangesloten.

Een uniek systeem, nu in gebruik op de eerste 50 Renault 5's van MyWheels.

Renault Utrecht Energized - Renault 5

V2G-technologie voor elektrische modellen

De Renault 5 E-Tech electric is nu beschikbaar met V2G-technologie voor het Utrecht energized project, maar ook andere modellen zoals de Renault 4 E-Tech electric, de Renault Megane E-Tech electric en de Renault Scenic E-Tech electric krijgen deze technologie en zullen door MyWheels in Utrecht ingezet gaan worden. In de toekomst wil Renault de technologie ook bruikbaar maken om de elektrische modellen in te zetten in het thuisnet van de gebruikers. Zodat die de energie van de zonnepanelen kunnen opslaan in de autobatterij om die op ander moment te benutten voor elektrische apparaten in huis. Ideaal als straks de salderingsregeling verdwijnt.

ontdek meer over duurzame mobiliteit

Austral instappen

energietransitie en duurzame mobiliteit

De duurzame overstap naar elektrische mobiliteit is belangrijk voor de energietransitie, tegelijkertijd biedt het slim opladen van elektrische auto’s een grote kans om netcongestie te verminderen. Een elektrische auto is feitelijk een grote batterij op wielen en heeft voldoende stroom om een groot aantal huishoudens van stroom te voorzien. Hoe meer elektrische auto’s er komen, hoe slimmer we het energiesysteem kunnen maken. Dit betekent dat netbeheerders minder hoeven te investeren om hun elektriciteitsnetten te verzwaren, wat leidt tot minder maatschappelijke kosten.

pieken slim opvangen

De meeste laadpieken ontstaan op doordeweekse avonden, wanneer mensen thuiskomen en hun elektrische auto aan de lader hangen, koken, wassen of andere apparaten gebruiken. De wetenschappers van het Copernicus Instituut voor duurzame ontwikkeling van de Universiteit Utrecht onderzochten of de overgang naar elektrische deelauto’s invloed heeft op de elektriciteitspieken die het opladen van de auto’s veroorzaakt. De onderzoekers gebruikten hierbij laaddata van de elektrische deelauto’s van MyWheels.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de elektriciteitspiek van het opladen van elektrische auto’s met meer dan de helft afneemt wanneer een groot deel van de bewoners overstapt op een deelauto van MyWheels. Mensen met een deelautoabonnement worden namelijk sneller gestimuleerd om andere manieren van transport te gebruiken en leggen minder kilometers af per auto. Bovendien worden deelauto’s minder snel voor woon-werkverkeer gebruikt, waardoor er minder auto’s tegelijkertijd opladen wanneer mensen thuiskomen van werk.

een project met toekomst

Utrecht energized laat zien hoe elektrische mobiliteit niet alleen duurzamer kan, maar ook slimmer. In 2025 wil MyWheels 500 buurtbatterijen op wielen op de weg hebben in Utrecht en bouwen we samen aan een toekomst waarin auto’s meer doen dan rijden.

verder met Renault en duurzame mobiliteit