Bi-Fuel
effectief bewezen technologie
De Bi-Fuel modellen van Renault starten op benzine en schakelen dan automatisch over op LPG (Liquified Petroleum Gas). Op deze manier kun je direct geld gaan besparen. Want elke kilometer die jij rijdt, scheelt uiteindelijk in de kosten. Vanaf 5.000 kilometer per jaar rijd je voordeliger in een Renault Bi-Fuel model. Zeker als je veel kilometers moet maken, is het dus zeer aantrekkelijk.
LPG en benzine: hoe werkt dit?
LPG-auto's (de Bi-Fuel-modellen van Renault) zijn niet hetzelfde als hybride elektrische auto's. Bi-Fuel-modellen worden uitgerust met een systeem met 2 tanks: 1 voor benzine en 1 voor LPG. De LPG-tank bevindt zich in de ruimte waar je normaal het reservewiel terug zou vinden. Zo blijft het volume van de bagageruimte behouden. De tank kan worden gevuld via een opening achter de tankklep.
LPG-auto's zijn voorzien van een anti-terugstroomklep. Daarnaast hebben deze modellen ook een apparaat om het vullen bij 80% automatisch te stoppen. Daarnaast hebben ze ook een overstromingsklep en een drukveiligheidsklep voor extra veilig gebruik.
De auto rijdt perfect op zowel benzine als LPG en er kan automatisch tussen de 2 brandstoffen worden geschakeld als één van de tanks leeg is. Je kunt met een handige schakelaar zelf kiezen welke brandstof je wilt gebruiken.
actieradius met gebruik van 2 brandstoffen
LPG-auto's (Bi-Fuel modellen van Renault) worden uitgerust met 2 tanks, zodat je nog verder kunt rijden dan ooit tevoren. De LPG-tank bevindt zich op de plek van het reservewiel. Je behoudt zo voldoende opbergruimte én je profiteert van een grotere actieradius.
eenvoudige en doeltreffende technologie
Rijd verder en verlaag je kosten. LPG is een goedkopere brandstof dan benzine en is tegenwoordig bij vrijwel alle tankstations te verkrijgen. Het vullen van je tank is net zo eenvoudig als het vullen van je benzinetank. En tijdens het rijden wissel je met één druk op de knop tussen de benzinemotor en het LPG-systeem.
schoon en goedkoper rijden
Met dit aandrijfsysteem heb je geen last van milieubeperkingen ten aanzien van de uitstoot. Er wordt ongeveer 25% meer LPG verbruikt dan benzine. Maar dankzij de 2 brandstoftanks (LPG en benzine) is de actieradius veel groter dan bij bijvoorbeeld een dieselauto.. Dus: ga voor LPG en verminder je uitstoot én kosten.
waarom is het goedkoper om op LPG te rijden?
Er wordt ongeveer 25% meer LPG verbruikt dan benzine. Maar dankzij de 2 tanks is de actieradius veel groter dan bij een dieselauto.
Door de iets hogere motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik, lijkt rijden op LPG duurder. Maar dat is het niet. LPG is een veel goedkopere brandstof. Het verschil met benzine is ongeveer 1 euro per liter. Dat komt omdat er een lagere accijns over wordt geheven. Daarom geldt: na 5.000 kilometer per jaar is het Bi-Fuel model goedkoper dan rijden met de benzineversie van dit model.
LPG-auto's zijn minder vervuilend dan het overgrote deel van de auto's met een verbrandingsmotor. LPG bevat geen stoffen die schadelijk zijn voor het milieu en deze auto's stoten geen giftige stoffen uit.
De LPG-auto's van Renault worden voorzien van een extra filter om er zeker van te zijn dat ze geen roet uitstoten.
LPG-auto's voldoen, dankzij de technologische innovaties van de afgelopen jaren, aan de vereisten van een Crit'Air 1-luchtkwaliteitssticker en zijn toegestaan in alle ondergrondse parkeergarages.
Jouw Renault wordt in de fabriek voorzien van een LPG-tank die steviger is dan ooit tevoren. De tank beschikt over een effectieve veiligheidsklep, een anti-terugstroomklep, een apparaat om het vullen bij 80% te stoppen en een overstromingsklep om de risico's zo veel mogelijk te beperken. Daarnaast worden de Bi-Fuel modellen geleverd met een volledige fabrieksgarantie op zowel de auto als op de omzetting naar LPG.
Er zijn diverse sites die laten zien waar LPG beschikbaar is waaronder:
Ook zijn er sites die routes aangeven waar je LPG kunt tanken. Bijvoorbeeld www.mylpg.eu, waar een route door Europa is aan te geven waarbij de LPG- tankstations getoond worden.
meer lezen over aandrijfsystemen