samenvatting

Rijden op zonne-energie die door je eigen wijk is opgewekt. Het gebeurt in het vooruitstrevende en succesvolle proefproject dat in Utrecht loopt met medewerking van de Renault ZOE. Het wachten is op wanneer de rest van Nederland en Europa aanhaakt.

Ingenieus project

In de Utrechtse wijk Lombok liet Robin Berg nieuwe zonnepanelen op zijn dak plaatsen die 6x zoveel energie kunnen produceren. Op deze manier houdt hij energie over. En die geeft hij nu via het ingenieuze project We Drive Solar aan zijn wijk terug.

De slimme opbergkastjes van de toekomst

Op basis van deze gewonnen overcapaciteit zette Berg het project op en liet elektrische auto’s (medemogelijk gemaakt door de Renault ZOE) op zijn opgewekte zonne-energie rijden. In de toekomst moeten de auto’s ook als slimme opbergkastjes kunnen gaan fungeren. Het doel is dat reguliere huishoudens de stroom uit de geparkeerde elektrische auto’s voor de deur gaan halen en op die energie ‘s avonds bijvoorbeeld weer hun wasjes draaien.

Slimme apps

D.m.v. een slimme app weet het systeem precies wanneer, welke auto’s die dag gaan rijden. Ook in de nabije toekomst weet de app hoeveel kilometer ze gaan afleggen en hoeveel kWh ze nog bezitten aan het eind van de dag. Die energie wordt weer teruggeven aan de huishoudens. Dit zogenaamde ‘terugleveren’ bevindt zich nog in de testfase, maar de resultaten zijn zeer bemoedigend.

Smart charging: het protocol

Wanneer je elektrische auto’s gaat opladen, kom je op het gebied van Smart Charging: het slim opladen van elektrische auto’s zonder dat het elektriciteitsnetwerk daarvan overbelast raakt. Er is hier een protocol voor ontwikkeld (OCA) en dat fungeert sinds 2014 als wereldwijde standaard. Dit protocol houdt in dat bijvoorbeeld straatlantaarns, tv’s en stoplichten voorrang krijgen op het afnemen van elektriciteit boven de elektrische auto’s.

En de elektrische auto’s dan?

De ICT speelt hierin een belangrijke rol. De bezitters van de elektrische auto’s geven, zoals gezegd, via een app aan wanneer zij de auto nodig hebben. Zo is goed te voorspellen op welk moment de elektrische auto’s het best kunnen opladen en wanneer niet. Omdat dit veel vermogen kost, is het logisch dat dit zo weinig mogelijk tijdens de piekuren gebeurt. Uiteindelijk zorgt slimme ICT ervoor dat alle elektrische auto’s keurig op tijd zijn volgeladen.

Snel energie opslaan

Als je veel energie wil opslaan in een auto, dan is het van belang dat de auto snel op hoog vermogen kan laden. De Renault ZOE is de enige betaalbare elektrische auto die 2 tot 6 keer sneller kan laden dan andere Elektrische Voertuigen (EV’s). Duidelijk dus waarom Renault nauw betrokken is geraakt bij dit innovatie project met internationale uitstraling.

Eerste in Europa

Het We Drive Solar Project is uniek in Europa. In de wijk Lombok zijn nu 200 elektrische auto’s nodig om dit project volledig te laten slagen. Omdat Renault de belangrijkheid van dit project inziet, leverde het bedrijf 20 stuks van de Renault ZOE. De bedoeling is nu om dat uit te bouwen naar de benodigde 200 stuks. Het mooie van dit project is dat je geen elektriciteit gebruikt van ‘vieze’ kolencentrales, maar zelf schone zonne-energie produceert. Daarmee gaat elektrisch rijden pas écht naar klimaatneutraal.

Het project breidt zich uit

Het project rolt zich steeds verder uit. Er zijn nu proefopzettingen gemaakt in Vianen, Houten en in de Utrechtse wijken Dichterswijk, Voordorp, Oog in Al, Lombok en het stationsgebied. Ook hier wordt weer gebruik gemaakt van de Renault ZOE.