elektrisch rijden
20-5-2021
Een Renault E-Tech full hybrid wisselt automatisch tussen de benzinemotor en de zelfopladende accu. Bij een Renault E-Tech plug-in hybrid laad je de accu met een stekker op via een stopcontact of laadpaal.
Een hybride auto of HEV, zoals bijvoorbeeld de Renault Captur E-Tech full hybrid en de Renault Clio E-Tech full hybrid, hebben een combinatie van een reguliere brandstofmotor en twee elektromotoren die gekoppeld zijn aan een batterij. Zolang de batterij voldoende opgeladen is, doet deze het meeste werk. De zuinige brandstofmotor neemt het automatisch over bij hogere snelheden of wanneer de batterij leeg begint te raken, en laadt deze opnieuw op. Een traditionele hybride auto is dus niet op te laden met een stekker. Dat is het grote verschil met de plug-in hybride auto's. De batterij wordt namelijk opgeladen met restenergie die vrijkomt tijdens het rijden en remmen. Zo kun je korte (stads)ritten altijd 100% elektrisch rijden, omdat je dan relatief veel remt en optrekt.
Daarnaast vind je bij Renault nog een tweede type, dat tussen hybride en elektrisch in zit: de plug-in hybride of PHEV. Dit is een hybride waarvan je de batterij wél kunt opladen met een stekker. Goede voorbeelden zijn de Renault Captur E-Tech plug-in hybrid en de Renault Megane Estate E-TECH plug-in hybrid. Door zelf je batterij op te laden zorg je ervoor dat je korte ritten altijd elektrisch kunt rijden. Je hebt de brandstofmotor dus niet altijd nodig om je batterij op te laden.
Hierboven las je dat een hybride model naast de twee elektromotoren ook over een reguliere brandstofmotor beschikt. Dat betekent dat je, als de batterij leeg is, de brandstofmotor gebruikt en dus ook CO2 uitstoot. Toch heb je dankzij de slimme wisselwerking tussen batterij en brandstofmotor in stadsverkeer tot 40% minder uitstoot dan een auto met enkel een reguliere brandstofmotor.
uitstoot met elektrisch rijden is nul
Over de uitstoot van elektrisch rijden kunnen we uiteraard kort zijn: als je elektrisch rijdt is de CO2-uitstoot van je auto nul. Als je voor een plug-in hybride kiest, kun je er zelf voor zorgen dat je altijd een volle batterij hebt. Zo rijd je bij korte ritten altijd elektrisch en zonder uitstoot.
kosten van hybride tegenover elektrisch rijden
Een hybride auto heeft als grootste voordeel het relatief lage brandstofverbruik dankzij de batterij. Dat effect wordt nog versterkt door een automatische versnellingsbak die je verbruik optimaliseert. De hybride is op zijn best in de stad, omdat de auto door het remmen meer energie terugwint. Daar behaal je dus ook de grootste winst in brandstofverbruik. Moet je elke dag voor lange afstanden de snelweg op, dan past een plug-in wellicht beter bij jou.
Bij een plug-in hybride houd je uiteraard rekening met regelmatig opladen en zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dit type hybride is op zijn best bij dagelijkse ritten van minder dan 50 kilometer: die rijd je namelijk volledig elektrisch dankzij de batterij en twee elektromotoren. Wil je een langere rit maken? Dan kun je op elk moment overschakelen op de brandstofmotor.
nog meer voordelen
Daarnaast heeft hybride rijden nog meer voordelen die niet per se te maken hebben met verbruik. Belastingtechnisch zijn hybride en plug-in hybride modellen op dit moment aantrekkelijk, omdat de wegenbelasting lager is. Dat maakt de keuze voor hybride en plug-in hybride rijdenen er nog makkelijker op.