elektrisch rijden
17-9-2019
Elektrisch rijden heeft de toekomst, hoor ik mensen vaak zeggen. Maar tien jaar geleden werd bij Renault de komst van een reeks elektrisch aangedreven personenauto's en bedrijfswagens al aangekondigd. Met een compleet en groeiend aanbod als gevolg.
Als ik naar de volledige historie van Renault kijk, dan zijn de Renault Twizy E-Tech 100% electric, de Renault Zoe E-Tech 100% electric, Renault Fluence, Renault Kangoo E-Tech 100% electric en Renault Master E-Tech 100% electric beslist geen elektrische primeurs. In de jaren 90 was er namelijk al sprake van een elektrisch aangedreven Renault Clio en een Express.
Auto's die toen nog uitgerust waren met 'ouderwetse' loodaccu's, maar die vooral in stedelijk gebied hun diensten bewezen. Met name de Franse posterijen bedienden zich van beide modellen die in kenmerkend post geel door een aantal binnensteden reden. Nog voordat er überhaupt sprake was van een doorbraak, deden de nodige bedrijven en instellingen zo hun eerste ervaringen op met elektrisch rijden.
Als ik nog een stapje terug doe, kom ik aan het begin van de jaren 70 uit bij een elektrische Renault 5. Een model van het eerste type dat op initiatief van de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF bij de ontwikkelingsafdeling van Renault zijn afstanden aflegde. De ingenieurs hadden een manier bedacht om de batterij snel te kunnen wisselen.
De batterij werd bij dit model geplaatst op de plek van de achterbank en de bagageruimte. Door het dak te voorzien van een groot luik kon de batterij uit de auto worden getakeld en een nieuwe, volgeladen worden teruggeplaatst. Dat lijkt nu erg omslachtig, maar een halve eeuw geleden was het beslist revolutionair.
In de jaren 60 en 70 reden er diverse elektrisch aangedreven modellen van Renault rond. Maar niet in Frankrijk, zelfs niet in Europa. Ik neem je in gedachten mee naar diverse gespecialiseerde bedrijven in de Verenigde Staten die modellen van Renault ombouwden. Zo was er de Henney Kilowatt, een Renault Dauphine waar de verbrandingsmotor uit was gehaald.
Daarvoor in de plaats was een elektromotor gekomen en zowel voor- als achterin een volledig arsenaal batterijen. De Henney Kilowatt haalde een snelheid van slechts 50 km/h en kon op een volle batterij 80 tot 100 kilometer rijden. Het opladen ging aan een normaal stopcontact en nam zo'n 8 tot 10 uur in beslag.
Eenzelfde transformatie ondergingen de Renault 10 (de MARS II van de Wisconsin Power and Light Company), Renault 5 (Lectric Leopard) en de Renault 12 (EVA). Het bleef bij kleine series die in sommige regio's lokaal werden ingezet.
De elektrische historie van Renault gaat nog veel verder terug. Om precies te zijn tot de jaren 20. Dat het Franse merk daar serieus brood in zag, bewijst het feit dat ik er in mijn verzameling zelfs officiële folders van heb. De zakelijke klant lag toen al in de focus van het merk, want de eerste elektrische voertuigen van Renault zijn een bedrijfswagen en stadsbus.
Het uiterlijk van het type OA camionnette, de bedrijfswagen, wijkt nauwelijks van de overige bestellers van het merk af. Een lijvige batterij hangt onder het chassis. Twee batterijen hebben in totaal 40 lood elementen. Dat levert een actieradius op van 70 kilometer en dat is rijdend in de stad prima. De topsnelheid van 28 km/h lijkt erg bescheiden, maar vrachtwagens, grote bedrijfswagens en bussen reden in die tijd niet veel harder.
Met de elektrische Renault OU stadsbus werd ook al een stap gezet inhet reduceren van de uitstoot in drukbevolkte gebieden. Deze stadsbus had tenopzichte van de bedrijfswagen een langer chassis en zo kon de dubbeleaccucapaciteit worden toegepast. De stadsbus kwam daarmee 100 kilometer ver en had een top van 30 km/h. Zoals wel vaker in de historie was Renault hiermee zijn tijd ver vooruit. Tot een grote serieproductie kwam het echter niet.
Wat dat betreft zijn de tijden inmiddels wel veranderd. De Renault Zoe E-Tech 100% electric is één van de best verkochte elektrische auto’s op de Europese markt.
Renault zelf en het dealernetwerk hebben de afgelopen tien jaar een enorme expertise opgebouwd op het vlak van elektrische voertuigen en dat geeft een - nu op het moment dat elektrische mobiliteit fors groeit - enorme voorsprong.
Geschreven door gastblogger Tony Vos. Autojournalist en uitgever van het Renault-magazine Losange Magazine.