concept cars
15-2-2019
Bijna negen op de tien Nederlandse consumenten kochten de afgelopen twaalf maanden iets online. Daarnaast doen ook steeds meer mensen hun dagelijkse boodschappen via internet. Handig, maar aan de andere kant zorgt de blijvende toename van pakketbezorging voor steeds meer overlast.
Deze toenemende druk vraagt om een oplossing. De blijvende toename van het aantal bezorgingen zorgt voor meer verkeersdruk en vervuiling van de lucht. Om aan deze toenemende vraag te kunnen voldoen is het van groot belang om te zoeken naar meer efficiënte en duurzame manieren van bezorgen. EZ-PRO is ontwikkeld om de uitdaging van ‘The Last Mile Delivery’ aan te gaan. Met andere woorden, het laatste stukje van het bezorgproces. EZ-PRO is een platform dat de wereld van bezorgen compleet kan veranderen. Met als doel: duurzamer en minder verkeersdruk.
De robotwagen biedt plaats aan zogenaamde ‘pods’. Van buitenaf lijken de pods identiek, maar vanbinnen zijn ze ingericht voor een specifiek doel. Dit kunnen kleine pakketjes zijn of juist grote objecten. De pods zijn modulair waardoor ze overal en op elk moment kunnen worden gevuld, en daarna binnen enkele minuten op een EZ-PRO-voertuig kunnen worden geplaatst. Dat geeft transporteurs veel meer speelruimte om hun goederenstroom efficiënt te managen.
Menselijk contact
Maar hoe zit het dan met de pakketbezorger? Omdat het robotvoertuig zichzelf kan besturen, is een chauffeur overbodig. Toch kan een pakketbezorger niet helemaal weggedacht worden uit dit proces. Door de veranderende functie van de pakketbezorger in die nieuwe proces, is deze functie omgedoopt tot ‘conciërge’. De conciërge hoeft het voertuig dus niet meer te besturen, maar houdt het overzicht. Hierbij is de conciërge verantwoordelijk voor twee belangrijke taken. Ten eerste de overdracht van de pakketten. Daarnaast is de conciërge ook verantwoordelijk voor het managen van alle pods. Dit kan oplopen tot 5 pods, dit wordt samen een ‘colonne’ genoemd. In dat geval rijden vier zelfstandige voertuigen achter het eerste voertuig met de conciërge aan.
EZ-PRO maakt gebruik van een efficiënt platform. Via dit platform kunnen vervoerders, webshops en andere opdrachtgevers alles rondom de pods regelen. Zo kunnen zij ervoor kiezen om samen een pod te delen. Dit is extra efficiënt, want hierdoor hoeven zij niet allemaal een eigen bedrijfswagen door de stad te laten rijden. Daarnaast kunnen pods die onderdeel zijn van een colonne zelfstandig afslaan naar een desbetreffende locatie, waar een pod bijvoorbeeld als mobiel ophaalpunt kan dienen en consumenten met behulp van de app zelfstandig hun pakket uit de pod kunnen halen. De pod sluit vervolgens later in de colonne weer aan.
De mogelijkheden zijn eindeloos
Dat EZ-PRO pods in te richten zijn naar de gewenste behoefte zorgt ervoor dat het platform niet alleen inzetbaar is voor het bezorgen en ophalen van pakketten. Door pods anders in te richten kan het voertuig talloze functies krijgen. Zo kunnen de pods een bedrijfswagen worden voor een timmerman of loodgieter. Tijdens Dutch Design Week was er al een configuratie te zien waarbij EZ-PRO diende als koffiebar. Door deze talloze mogelijkheden zal EZ-PRO niet alleen de uitdaging van ‘The Last Mile Delivery’ aangaan, maar kan het ook mogelijkheden bieden voor andere diensten.
Wil jij meer weten over de toekomstvisie van Renault?
In ons eerdere blog lees je meer over de EZ-trilogie.
Wil je je helemaal onderdompelen in de wereld van conceptcars? Lees dan meer over onze designs op onze website.