HOE WERKT EEN HYBRIDE AUTO?

E-Tech full hybrid - werking - Renault

hoe werkt E-Tech hybrid-technologie?

Renault heeft ervoor gekozen om 2 soorten technologie te ontwikkelen:

 

E-Tech full hybrid: voor auto's die je niet op het stopcontact hoeft aan te sluiten om op te laden.

 

E-Tech plug-in hybrid: voor auto's die je wel op het stopcontact kunt aansluiten om op te laden. Beide opties bieden milieuvriendelijke auto's die kosteneffectief zijn en waarbij rijplezier en alledaagse eenvoud hand in hand gaan.

 

De werking is van beide opties feitelijk hetzelfde, met slechts 2 verschillen:

 

  • de grootte van de batterij en daarmee de capaciteit om 100% elektrisch te rijden,
  • E-Tech plug-in hybrid-auto's kun je aansluiten op het lichtnet om op te laden.

onze hybride aandrijfsystemen

Onze auto's worden "serie-parallelle hybrides" genoemd, omdat ze de mogelijkheid bieden om 100% elektrisch, hybride (elektrisch + verbrandingsmotor) of alleen met verbrandingsmotor te rijden.


De auto's zijn ook uitgerust met 2 elektromotoren en één verbrandingsmotor.


De in de auto geïntegreerde innovatieve technologieën (slimme versnellingsbak, energiemanagementsysteem, remmen met energieterugwinning) maken het mogelijk om tussen de verschillende aandrijfsystemen te schakelen of om deze indien nodig tegelijkertijd te gebruiken. Dit optimaliseert de prestaties en het verbruik van de auto.

 

De E-Tech-aandrijflijnen bieden een uitstekende acceleratie, een dynamische pick-up, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik.

E-Tech full hybrid - hybride aandrijfsystemen - Renault
    • benzinemotor
      benzinemotor

      De verbrandingsmotoren zijn speciaal ontworpen om het verbruik en de CO₂-uitstoot te verminderen. De motoren zijn uitgerust met een roetfilter en combineren zuinigheid, efficiëntie en prestaties.

    • hoofd-elektromotor
      hoofd-elektromotor

      Deze motor helpt om de auto te starten, zorgt voor 100% elektrisch rijden, voorziet de wielen van energie en laadt de batterij op als je remt of afremt.

    • een secundaire elektromotor

      Deze fungeert als startmotor en hoogspanningsgenerator voor de batterij. De hoofd-elektromotor wordt ook gebruikt als stabilisator tijdens het schakelen, om schokken en trillingen te voorkomen.

    • automatische versnellingsbak met verschillende standen
      automatische versnellingsbak met verschillende standen

      Deze revolutionaire versnellingsbak levert optimale prestaties. De versnellingsbak werkt in combinatie met het energiebeheersysteem dat gebruik maakt van de F1-expertise van de Renault Group. In totaal zijn er 15 verschillende manieren van rijden via 2 elektrische versnellingen en 4 versnellingen met verbrandingsmotor, die samen of apart werken.

    • krachtige elektronica

      Tijdens het rijden zorgt het systeem continu voor de overdracht en AC/DC-omzetting van de elektrische energie tussen de tractiebatterij en de elektromotor.

    • de tractiebatterij
      de tractiebatterij

      Een batterij slaat de benodigde energie op om de auto in beweging te brengen en het vervolgens in elektrische modus te laten rijden. De grootte van de batterij varieert sterk al naar gelang het type aandrijfsysteem: tot 2 kWh voor een full hybrid en tot 10,4 kWh voor een plug-in hybrid.

de verschillende manieren van aandrijven

Een hybride motor bestaat uit 2 hoofdmotoren die elkaar afwisselen of gelijktijdig werken om de auto aan te drijven.

E-Tech full hybrid

elektrische aandrijving

Bij het starten drijft alleen de elektromotor de wielen aan, waardoor de auto geen brandstof verbruikt. Start geruisloos en rijd tot 130 km/u gedurende maximaal 5 minuten met alleen elektrische energie, afhankelijk van je rijstijl en het model*.

 

* Austral E-Tech full hybrid 200

hybride aandrijving

In deze modus worden gelijktijdig twee krachtbronnen gebruikt om de auto aan te drijven.

 

Bij dynamisch rijden ondersteunt de benzinemotor de elektromotor om de prestaties op peil te houden. De twee motoren werken samen om het vermogen van je auto te verhogen. Dit staat bekend als een parallelle hybride werking.

 

In sommige gevallen - bijvoorbeeld als de batterij bijna leeg is - werken de 2 motoren gelijktijdig, maar drijft alleen de elektromotor de wielen aan. In dit specifieke geval activeert het elektromanagement de verbrandingsmotor om het totale verbruik te optimaliseren en de batterij op te laden. Dit staat bekend als een seriële hybride werking.

aandrijving door de verbrandingsmotor

Als alleen de verbrandingsmotor draait, dan wordt deze op zijn optimale snelheid gebruikt om de wielen van de auto aan te drijven en de batterij op te laden. Dit optimaliseert het totale verbruik van de auto, terwijl de extra energie wordt opgeslagen om het elektrisch rijden zo snel als mogelijk weer te hervatten.

van de ene naar de andere aandrijvingsmodus

Je kunt op twee manieren van de ene naar de andere aandrijvingsmodus overschakelen:

 

  • automatisch, met behulp van het elektronische boardmanagementsysteem. Dit systeem analyseert het laadniveau van de batterij, de mate van acceleratie en het soort weg. Op basis hiervan past het systeem de aandrijvingsmodus aan om de prestaties van de auto te optimaliseren.

 

  • handmatig, op het dashboard. Alleen bij plug-in hybrid-auto's, als je ervoor kiest om 100% elektrisch te rijden.

laadbeheer 

E-Tech full hybrid - batterij - Renault

batterij in full hybrid-auto's

Deze batterij laadt uitsluitend op tijdens het rijden, met behulp van kinetische energie. Deze auto's hoef je niet aan te sluiten op het stopcontact, omdat ze een systeem hebben om energie terug te winnen wanneer je remt of afremt. Dit is ruim voldoende om de batterij volledig op te laden.

E-Tech plug-in hybrid - batterij - Renault

batterij in plug-in hybrid-auto's

Deze batterij laadt voornamelijk op door de stekker in het stopcontact te steken, maar ook tijdens het rijden (ongeveer 10% van het laadpotentieel). Plug-in hybrid-auto's hebben een extra klep waarmee je de batterij volledig kunt opladen.

E-Tech full hybrid en E-Tech plug-in hybrid

E-Tech full hybrid - Renault Austral E-Tech full hybrid

E-Tech full hybrid

Deze modellen zijn uitgerust met 2 elektromotoren en een verbrandingsmotor. Deze laden op tijdens het rijden en maken het mogelijk om tot 80% van de tijd 100% elektrisch te rijden (WLTP-stadscyclus).

E-Tech full hybrid - Renault Captur E-Tech

E-Tech plug-in hybrid

Dit zijn modellen met een verbrandingsmotor en 2 elektromotoren met de mogelijkheid om hun batterij op te laden. Hierdoor is het mogelijk om tot wel 50 km 100% elektrisch te rijden bij gemengd gebruik (de WLTP-cyclus die overeenkomt met verschillende soorten wegen).

vragen: hoe werken hybride auto's?

ontdek ook