mild hybrid motor
mild hybrid technologie
Ontdek de mild hybrid technologie. Het biedt een soepele rijervaring en verlaagt tegelijkertijd het brandstofverbruik.
Met deze technologie hoef je niet anders te gaan rijden, maar neemt je brandstofverbruik wel af.
lager brandstofverbruik
Verbruik minder brandstof dankzij de mild hybrid technologie. De besparing loopt op tot 15% ten opzichte van een vergelijkbare benzinemotor.
soepel rijden
Modellen uitgerust met mild hybrid technologie rijden soepeler dankzij de ondersteuning van de elektrische motor bij het optrekken en versnellen. Krachtig optrekken met start & stop, meer koppel en minder snel afslaan.
Lagere CO₂-uitstoot
Verlaag je CO2-uitstoot met tot wel 20%* dankzij de mild hybrid technologie. Je gebruikt de verbrandingsmotor minder bij optrekken en versnellen.
*afhankelijk van de auto
Mild hybrid technologie heeft twee functies. Deze werkt als motor als je versnelt en als dynamo als je remt.
werking van de motor
Voor meer comfort en vermogen wordt de verbrandingsmotor ondersteund door een batterij (van 12 of 48V) bij het optrekken en versnellen.
dynamofunctie
De batterij die de verbrandingsmotor ondersteunt, wekt energie op als je remt of langzamer gaat rijden.
Voor elk van de drie soorten mild hybrid modellen die Renault aanbiedt, verschilt de werking en het vermogen van de batterij. Kies de mild hybrid motor die het best bij jou past.
mild hybrid 140 pk | mild hybrid 160 pk | mild hybrid advanced 130 pk | |
---|---|---|---|
technologie | 1 x 12V-accu + 1 verbrandingsmotor |
1 x 12 V-accu + 1 verbrandingsmotor |
1 x 48 V-accu + 1 verbrandingsmotor |
lager brandstofverbruik | tot 10% | tot 10% | tot 20% |
brandstofverbruik | vanaf 5,8 l/100 km | vanaf 6 l/100 km | vanaf 5,2 l/100 km |
C02-uitstoot | vanaf 130 g/km | vanaf 135 g/km | vanaf 118 g/km |
Crit'Air-classificering | 1 | 1 | 1 |
100% elektrisch starten | nee | nee | nee |
energieterugwinning door vertragen en remmen | ja | ja | ja |
versterking energieterugwinning | nee | nee | nee |
elektronische ondersteuning voor brandstofmotor | ja | ja | ja |
100% elektrisch rijden in de stad | nee | nee | nee |
Mild hybrid motoren scharen we niet onder de E-Tech-technologie, omdat het niet mogelijk is om volledig elektrisch te rijden. Deze technologie omvat milde hybridisatie, waarbij de verbrandingsmotor alleen tijdens het optrekken en versnellen elektrisch wordt ondersteund om het verbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren.
Dergelijke modellen bieden een flexibeler en dynamischer rijgedrag en zorgen voor een brandstofbesparing tot 20% in vergelijking met een gelijkwaardige niet-elektrische benzinemotor.
Mild hybrid motoren verbruiken 10 tot 20% minder brandstof dan een vergelijkbare auto met alleen een verbrandingsmotor.
De mild hybrid motor is uitgerust met een 12V lithium-ionbatterij en verbruikt daardoor tot wel 10% minder brandstof dan een verbrandingsmotor.
De geavanceerde mild hybrid motor is uitgerust met een 48V lithium-ionbatterij en verbruikt daardoor tot wel 20% minder brandstof dan een verbrandingsmotor.
Deze twee technologieën zijn beschikbaar in de Renault-reeks in combinatie met verschillende motorblokken en -vermogens, afhankelijk van het model.
Er zijn 3 categorieën hybride auto's: full hybrid, plug-in hybrid en mild hybrid. Al deze auto's hebben een verbrandingsmotor en minimaal één elektromotor en een tractiebatterij. De aandrijving, het type transmissie, de oplaadmethode, het resulterende brandstofverbruik en de impact op het milieu verschillen echter.
Bij een mild hybrid draait de verbrandingsmotor altijd, waarbij de elektromotor deze af en toe ondersteunt. Mild hybrid motoren verbruiken tot 10% (mild hybrid) tot 20% (mild hybrid advanced) minder brandstof dan een vergelijkbare auto met alleen een verbrandingsmotor. De transmissie kan handmatig of automatisch zijn.
Full hybrid en plug-in hybrid auto's starten in de elektrische modus en kunnen vervolgens ook volledig elektrisch rijden. Ze schakelen zelf tussen de elektrische aandrijving en de verbrandingsmotor.
Het verschil zit in de capaciteit van de batterij en de laadmethode.
Met de volledig hybride E-Tech-technologie hoef je de stekker van je auto niet in het stopcontact te steken voor stroom. Tijdens het rijden wint het systeem energie door middel van remmen met energieterugwinning. Zo kun je tot wel 40% brandstof besparen en tot maar liefst 80% van de tijd in de stad elektrisch rijden.
Met de E-Tech plug-in hybrid technologie is het voor een optimaal verbruik belangrijk om je auto dagelijks op te laden via een laadpunt. Met een grotere actieradius leg je het grootste deel van je dagelijkse ritten 100% elektrisch af. De technologie bespaart daarom tot wel 75% brandstof (in WLTP-cyclus).
Een hybride auto combineert twee soorten aandrijflijnen: een verbrandingsmotor (benzine) en één of meer elektromotoren. Deze motoren zijn gekoppeld aan een tractiebatterij die elektrische energie opslaat.
ontdek ook