Human First-programma - Renault

human first program

Een verbetering van de veiligheid van alle weggebruikers

 

Voor Renault is veiligheid op de weg een prioriteit. Daarom zetten we ons hard in om het aantal ongelukken en de ernst ervan te verminderen. Het delen van gegevens, crashtests, realistische oefeningen, geavanceerde rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties.. Dit alles komt samen in het "human first program", ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers, deskundigen en brandweerlieden. Het heeft slechts één doel: elke dag de veiligheid van alle weggebruikers verbeteren.

tot

32

geavanceerde rijhulpsystemen

meer dan

60

veiligheidsfuncties

meer dan

2.000

veiligheidspatenten ingediendsinds 1969

meer dan

5.000

brandweerlieden getraindin 21 landen

Renault en brandweerlieden, een uniek partnerschap

In 50 jaar tijd heeft Renault geholpen het aantal slachtoffers op de wegen met 20% terug te dringen. Om de veiligheid van iedereen voortdurend te verbeteren, werken de experts van het LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) en de 600 engineers en technici onophoudelijk aan innovaties. In totaal zijn er meer dan 2.000 patenten aangevraagd en is een reeks geavanceerde technologische oplossingen ontwikkeld, zoals Fireman Access en de SD-schakelaar.

Accepteer de social media cookies om de video's te bekijken.
training van brandweerlieden - veiligheidssystemen voor auto's - Renault

training van brandweerlieden

Als enige fabrikant ter wereld heeft Renault een fulltime brandweerman aangesteld. Het bedrijf werkt als enige regelmatig samen met reddingsteams op de weg en heeft in een paar jaar tijd 5000 brandweerlieden in 21 landen wereldwijd getraind! Er staan nieuwe trainingen gepland in Europa en Latijns-Amerika.

QRescue - Veiligheidssystemen voor auto's - Renault

Renault QRescue: tijd besparen voor de hulpdiensten

Met QRescue geeft Renault onmiddellijk toegang aan de brandweer tot het zogenaamde 'rescue sheet' van de auto, met behulp van een QR-code op de voor- en achterruit. Het 'rescue sheet' bevat alle informatie die de brandweerlieden nodig hebben om efficiënt en veilig te kunnen werken. Hiermee kunnen bijna 15 kostbare minuten bespaard worden bij het verzorgen van slachtoffers binnen het eerste uur. En dat is cruciaal, aangezien dit gouden uur een dringend tijdvenster is waarin patiënten definitieve traumazorg moeten krijgen.

Fireman Access - veiligheidssystemen voor auto's - Renault

Fireman Access

Ondanks dat de hoogspanningsbatterijen zodanig ontworpen zijn dat een intrinsieke oorzaak deze niet kan aantasten, is een brand door externe oorzaken altijd mogelijk. Voor deze gevallen is Fireman Acces ontwikkeld. Als een brand de batterij bereikt, wijst Fireman Access namelijk op de kern van de batterij. De brandweerlieden weten vervolgens waarop ze de brandslangen kunnen richten. Dit brengt de responstijden terug van enkele uren tot slechts vijf minuten!

SD-schakelaar - Veiligheidssystemen voor auto's - Renault

SD-schakelaar

Ook aan een betere veiligheid voor reddingswerkers zelf is gedacht. Om het risico op elektrocutie van brandweerlieden te voorkomen, ontkoppelt de "SD-schakelaar" de batterij onmiddellijk van het hoogspanningsnetwerk.

geavanceerde veiligheid in onze auto’s

Om de veiligheid voor iedereen continu te verbeteren, werken de experts van het LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory), de 600 engineers en de technici voortdurend aan innovaties. In totaal zijn er meer dan 2.000 patenten aangevraagd en is een reeks geavanceerde technologische oplossingen ontwikkeld, zoals Fireman Access en de SD-schakelaar. Door voortdurende innovaties heeft Renault in 50 jaar tijd meegeholpen het aantal slachtoffers op de wegen met 20% terug te dringen.

adas - veiligheidssystemen voor auto's - Renault

geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS)

Geavanceerde rijhulpsystemen of advanced driver-assistance systems (ADAS) zijn intelligente systemen die gebruik maken van hoogstaande technologieën om bestuurders te ondersteunen tijdens hun rit. Denk aan radars, camera's, kunstmatige intelligentie en meer.

 

Toch gebruikt 67% van de bestuurders geen rijhulpsystemen, tenzij deze automatisch worden geactiveerd (SSHRC-onderzoek uit 2019)*. Renault stelt alles in het werk om deze trend te keren. Geavanceerde rijhulpsystemen helpen namelijk om de veiligheid op de weg te bevorderen.


*Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control, cruisecontrol/snelheidsbegrenzing

bevestigingssystemen - veiligheidssystemen voor auto's - Renault

Isofix (kinderzitje)

Slechts 25% van de kinderen rijdt veilig mee in de auto (10% helemaal niet)*: Renault biedt tot wel 3 verschillende Isofix- of I-Size-bevestigingsmogelijkheden. Afhankelijk van het model. Zo verlagen we het risico dat de stoel verkeerd wordt gemonteerd.

 

*naturalistische studies/Europese projecten/IBSR Belgisch onderzoek

bevestigingssystemen - veiligheidssystemen voor auto's - Renault

elke dag vooruitgang boeken met verkeersveiligheid

Het LAB werd in 1969 opgericht door de Renault en PSA Groepen en is een laboratorium voor onderzoek naar ongevallen en biomechanica waar ook menselijk gedrag wordt bestudeerd. Het heeft als taak het aantal verkeersslachtoffers te beperken. In 50 jaar tijd heeft het ertoe bijgedragen dat het aantal doden met eenvijfde is afgenomen.

safety score & safety coach Renault

winnaar van de Prix Innovation Sécurité Routière 2024

Winnaar van de juryprijs bij de Prix Innovation Sécurité Routière 2024.

De veiligheidscoach analyseert potentiële risico's op de weg
op basis van verschillende gegevens en geeft deze informatie weer op het openR-scherm. Aan het einde van elke rit beoordeelt deze je rijgedrag samen met de veiligheidsscore, en geeft het systeem je een gedetailleerde analyse en eenvoudig advies over hoe je veiliger kunt rijden.

toekomstige mobiliteit en veiligheid

Renault blijft ook in de toekomst werken aan veiligheid. Het verkeersveiligheidsbeleid van Renault is onderverdeeld in 5 aspecten:

 

  • bewustmaking
  • preventie
  • correctie
  • bescherming
  • redding

 

Er worden voortdurend innovaties ontwikkeld. Zoals de Safety-score, de Safety-coach en de Safety-guardian. Deze innovaties zullen een revolutie teweegbrengen op het gebied van de veiligheid achter het stuur.

de toekomst van veiligheid bij Renault

H1ˢᵗ vision

H1st vision belichaamt onze visie op een veiligere toekomst voor mobiliteit, onderzoek en de ontwikkeling van het Human First Program van Renault.

 
Deze conceptcar is voortgekomen uit een samenwerking tussen de 12 bedrijven in het ecosysteem Software République. De auto belichaamt de visie op de toekomst van mobiliteit met technologie die bijdraagt aan de veiligheid van alle weggebruikers.

Alt Image C29

veiligheid en constante innovatie

Renault wil het aantal verkeersongevallen helpen te verminderen. Zo blijft Renault onophoudelijk innoveren met twee strategieën:

 

  • ongelukken voorkomen
  • het werk van hulpverleners vergemakkelijken

 

Nieuwe ontwikkelingen tillen veilig rijden naar een hoger plan: Safety Score, Safety Coach, Safe Guardian.

Alt Image C29

ROADS

ROADS is een revolutionair hulpmiddel (rijsimulator) om het rijgedrag van een auto te testen, de rijhulpsystemen en alle informatiesystemen voor de bestuurder. ROADS betekent een grote stap vooruit in het onderzoek naar veiligheid.

veiligheid van Renault

ontdek ook