Renault zet zich in voor veiligheid op de weg
human first program
Een verbetering van de veiligheid van alle weggebruikers
Voor Renault is veiligheid op de weg een prioriteit. Daarom zetten we ons hard in om het aantal ongelukken en de ernst ervan te verminderen. Het delen van gegevens, crashtests, realistische oefeningen, geavanceerde rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties.. Dit alles komt samen in het "human first program", ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers, deskundigen en brandweerlieden. Het heeft slechts één doel: elke dag de veiligheid van alle weggebruikers verbeteren.
tot
32
geavanceerde rijhulpsystemen
meer dan
60
veiligheidsfuncties
meer dan
2.000
veiligheidspatenten ingediendsinds 1969
meer dan
5.000
brandweerlieden getraindin 21 landen
In 50 jaar tijd heeft Renault geholpen het aantal slachtoffers op de wegen met 20% terug te dringen. Om de veiligheid van iedereen voortdurend te verbeteren, werken de experts van het LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) en de 600 engineers en technici onophoudelijk aan innovaties. In totaal zijn er meer dan 2.000 patenten aangevraagd en is een reeks geavanceerde technologische oplossingen ontwikkeld, zoals Fireman Access en de SD-schakelaar.
training van brandweerlieden
Als enige fabrikant ter wereld heeft Renault een fulltime brandweerman aangesteld. Het bedrijf werkt als enige regelmatig samen met reddingsteams op de weg en heeft in een paar jaar tijd 5000 brandweerlieden in 21 landen wereldwijd getraind! Er staan nieuwe trainingen gepland in Europa en Latijns-Amerika.
Renault QRescue: tijd besparen voor de hulpdiensten
Met QRescue geeft Renault onmiddellijk toegang aan de brandweer tot het zogenaamde 'rescue sheet' van de auto, met behulp van een QR-code op de voor- en achterruit. Het 'rescue sheet' bevat alle informatie die de brandweerlieden nodig hebben om efficiënt en veilig te kunnen werken. Hiermee kunnen bijna 15 kostbare minuten bespaard worden bij het verzorgen van slachtoffers binnen het eerste uur. En dat is cruciaal, aangezien dit gouden uur een dringend tijdvenster is waarin patiënten definitieve traumazorg moeten krijgen.
Fireman Access
Ondanks dat de hoogspanningsbatterijen zodanig ontworpen zijn dat een intrinsieke oorzaak deze niet kan aantasten, is een brand door externe oorzaken altijd mogelijk. Voor deze gevallen is Fireman Acces ontwikkeld. Als een brand de batterij bereikt, wijst Fireman Access namelijk op de kern van de batterij. De brandweerlieden weten vervolgens waarop ze de brandslangen kunnen richten. Dit brengt de responstijden terug van enkele uren tot slechts vijf minuten!
SD-schakelaar
Ook aan een betere veiligheid voor reddingswerkers zelf is gedacht. Om het risico op elektrocutie van brandweerlieden te voorkomen, ontkoppelt de "SD-schakelaar" de batterij onmiddellijk van het hoogspanningsnetwerk.
Om de veiligheid voor iedereen continu te verbeteren, werken de experts van het LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory), de 600 engineers en de technici voortdurend aan innovaties. In totaal zijn er meer dan 2.000 patenten aangevraagd en is een reeks geavanceerde technologische oplossingen ontwikkeld, zoals Fireman Access en de SD-schakelaar. Door voortdurende innovaties heeft Renault in 50 jaar tijd meegeholpen het aantal slachtoffers op de wegen met 20% terug te dringen.
geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS)
Geavanceerde rijhulpsystemen of advanced driver-assistance systems (ADAS) zijn intelligente systemen die gebruik maken van hoogstaande technologieën om bestuurders te ondersteunen tijdens hun rit. Denk aan radars, camera's, kunstmatige intelligentie en meer.
Toch gebruikt 67% van de bestuurders geen rijhulpsystemen, tenzij deze automatisch worden geactiveerd (SSHRC-onderzoek uit 2019)*. Renault stelt alles in het werk om deze trend te keren. Geavanceerde rijhulpsystemen helpen namelijk om de veiligheid op de weg te bevorderen.
*Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control, cruisecontrol/snelheidsbegrenzing
Isofix (kinderzitje)
Slechts 25% van de kinderen rijdt veilig mee in de auto (10% helemaal niet)*: Renault biedt tot wel 3 verschillende Isofix- of I-Size-bevestigingsmogelijkheden. Afhankelijk van het model. Zo verlagen we het risico dat de stoel verkeerd wordt gemonteerd.
*naturalistische studies/Europese projecten/IBSR Belgisch onderzoek
elke dag vooruitgang boeken met verkeersveiligheid
Het LAB werd in 1969 opgericht door de Renault en PSA Groepen en is een laboratorium voor onderzoek naar ongevallen en biomechanica waar ook menselijk gedrag wordt bestudeerd. Het heeft als taak het aantal verkeersslachtoffers te beperken. In 50 jaar tijd heeft het ertoe bijgedragen dat het aantal doden met eenvijfde is afgenomen.
winnaar van de Prix Innovation Sécurité Routière 2024
Winnaar van de juryprijs bij de Prix Innovation Sécurité Routière 2024.
De veiligheidscoach analyseert potentiële risico's op de weg
op basis van verschillende gegevens en geeft deze informatie weer op het openR-scherm. Aan het einde van elke rit beoordeelt deze je rijgedrag samen met de veiligheidsscore, en geeft het systeem je een gedetailleerde analyse en eenvoudig advies over hoe je veiliger kunt rijden.
Renault blijft ook in de toekomst werken aan veiligheid. Het verkeersveiligheidsbeleid van Renault is onderverdeeld in 5 aspecten:
Er worden voortdurend innovaties ontwikkeld. Zoals de Safety-score, de Safety-coach en de Safety-guardian. Deze innovaties zullen een revolutie teweegbrengen op het gebied van de veiligheid achter het stuur.
H1ˢᵗ vision
H1st vision belichaamt onze visie op een veiligere toekomst voor mobiliteit, onderzoek en de ontwikkeling van het Human First Program van Renault.
Deze conceptcar is voortgekomen uit een samenwerking tussen de 12 bedrijven in het ecosysteem Software République. De auto belichaamt de visie op de toekomst van mobiliteit met technologie die bijdraagt aan de veiligheid van alle weggebruikers.
veiligheid en constante innovatie
Renault wil het aantal verkeersongevallen helpen te verminderen. Zo blijft Renault onophoudelijk innoveren met twee strategieën:
Nieuwe ontwikkelingen tillen veilig rijden naar een hoger plan: Safety Score, Safety Coach, Safe Guardian.
ROADS
ROADS is een revolutionair hulpmiddel (rijsimulator) om het rijgedrag van een auto te testen, de rijhulpsystemen en alle informatiesystemen voor de bestuurder. ROADS betekent een grote stap vooruit in het onderzoek naar veiligheid.
veiligheid van Renault