hoe werkt E-Tech hybrid-technologie?
Renault heeft ervoor gekozen om 2 soorten technologie te ontwikkelen:
E-Tech full hybrid: voor auto's die je niet op het stopcontact hoeft aan te sluiten om op te laden.
E-Tech plug-in hybrid: voor auto's die je wel op het stopcontact kunt aansluiten om op te laden. Beide opties bieden milieuvriendelijke auto's die kosteneffectief zijn en waarbij rijplezier en alledaagse eenvoud hand in hand gaan.
De werking is van beide opties feitelijk hetzelfde, met slechts 2 verschillen:
Onze auto's worden "serie-parallelle hybrides" genoemd, omdat ze de mogelijkheid bieden om 100% elektrisch, hybride (elektrisch + verbrandingsmotor) of alleen met verbrandingsmotor te rijden.
De auto's zijn ook uitgerust met 2 elektromotoren en één verbrandingsmotor.
De in de auto geïntegreerde innovatieve technologieën (slimme versnellingsbak, energiemanagementsysteem, remmen met energieterugwinning) maken het mogelijk om tussen de verschillende aandrijfsystemen te schakelen of om deze indien nodig tegelijkertijd te gebruiken. Dit optimaliseert de prestaties en het verbruik van de auto.
De E-Tech-aandrijflijnen bieden een uitstekende acceleratie, een dynamische pick-up, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik.
elektrische aandrijving
Bij het starten drijft alleen de elektromotor de wielen aan, waardoor de auto geen brandstof verbruikt. Start geruisloos en rijd tot 130 km/u gedurende maximaal 5 minuten met alleen elektrische energie, afhankelijk van je rijstijl en het model*.
* Austral E-Tech full hybrid 200
hybride aandrijving
In deze modus worden gelijktijdig twee krachtbronnen gebruikt om de auto aan te drijven.
Bij dynamisch rijden ondersteunt de benzinemotor de elektromotor om de prestaties op peil te houden. De twee motoren werken samen om het vermogen van je auto te verhogen. Dit staat bekend als een parallelle hybride werking.
In sommige gevallen - bijvoorbeeld als de batterij bijna leeg is - werken de 2 motoren gelijktijdig, maar drijft alleen de elektromotor de wielen aan. In dit specifieke geval activeert het elektromanagement de verbrandingsmotor om het totale verbruik te optimaliseren en de batterij op te laden. Dit staat bekend als een seriële hybride werking.
aandrijving door de verbrandingsmotor
Als alleen de verbrandingsmotor draait, dan wordt deze op zijn optimale snelheid gebruikt om de wielen van de auto aan te drijven en de batterij op te laden. Dit optimaliseert het totale verbruik van de auto, terwijl de extra energie wordt opgeslagen om het elektrisch rijden zo snel als mogelijk weer te hervatten.
Een hybride motor bestaat uit 2 hoofdmotoren die elkaar afwisselen of gelijktijdig werken om de auto aan te drijven.
van de ene naar de andere aandrijvingsmodus
Je kunt op twee manieren van de ene naar de andere aandrijvingsmodus overschakelen:
batterij in full hybrid-auto's
Deze batterij laadt uitsluitend op tijdens het rijden, met behulp van kinetische energie. Deze auto's hoef je niet aan te sluiten op het stopcontact, omdat ze een systeem hebben om energie terug te winnen wanneer je remt of afremt. Dit is ruim voldoende om de batterij volledig op te laden.
batterij in plug-in hybrid-auto's
Deze batterij laadt voornamelijk op door de stekker in het stopcontact te steken, maar ook tijdens het rijden (ongeveer 10% van het laadpotentieel). Plug-in hybrid-auto's hebben een extra klep waarmee je de batterij volledig kunt opladen.
E-Tech full hybrid
Deze modellen zijn uitgerust met 2 elektromotoren en een verbrandingsmotor. Deze laden op tijdens het rijden en maken het mogelijk om tot 80% van de tijd 100% elektrisch te rijden (WLTP-stadscyclus).
E-Tech plug-in hybrid
Dit zijn modellen met een verbrandingsmotor en 2 elektromotoren met de mogelijkheid om hun batterij op te laden. Hierdoor is het mogelijk om tot wel 50 km 100% elektrisch te rijden bij gemengd gebruik (de WLTP-cyclus die overeenkomt met verschillende soorten wegen).
De auto schakelt automatisch tussen de elektrische aandrijving, hybride aandrijving en aandrijving door de verbrandingsmotor met behulp van een elektronisch systeem. Het systeem houdt rekening met drie criteria voor het best mogelijke compromis tussen prestaties en verbruik:
In wezen gebruikt een hybride auto tijdens het starten, rustig rijden en normale acceleratie voornamelijk de elektromotor. Als je het gaspedaal harder intrapt, wanneer het terrein meer vermogen vereist (bijv. voor een steile helling) of wanneer de batterij onvoldoende is opgeladen, dan schakelt de auto de verbrandingsmotor in. Al naar gelang de situatie zal de verbrandingsmotor de elektromotor aanvullen (hybride aandrijving) of volledig vervangen (aandrijving door de verbrandingsmotor).
Nee, dat is niet mogelijk.
Een hybride auto blijft rijden - zelfs als de tractiebatterij helemaal leeg is - door gebruik te maken van de verbrandingsmotor. Het tegenovergestelde is echter niet waar: de hybride en elektrische manieren van aandrijven werken afwisselend met de verbrandingsmodus, maar niet om deze volledig te vervangen. Als de benzine van een hybride auto op is, dan kunnen de andere manieren van aandrijven het maar kort overnemen voordat de auto stopt.
De elektrische batterij wordt niet altijd gebruikt, omdat de auto ook de verbrandingsmotor gebruikt. De slijtage van de batterij verloopt daarom maar geleidelijk en leidt niet tot een zodanig capaciteitsverlies dat de auto niet meer kan rijden.
Als de auto beschermd wordt tegen extreme temperaturen, met name tegen kou, dan kan de batterij zelfs de gehele levensduur van een hybride auto meegaan.
De batterij in een hybride auto van Renault heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km.
ontdek ook