Rafale: de naam, de spirit, het verhaal
De Caudron-Renault Rafale was een legendarisch vliegtuig. Ons nieuwe voertuig wordt gekenmerkt door zijn genetische eigenschappen: unieke technologie, durf, wendbaarheid en design. De Renault Rafale is een eerbetoon aan de prestatiegerichte expertise, technologieën en visie die allemaal voortvloeien uit onze roemrijke luchtvaartgeschiedenis.
jaren 20
in de lucht, op de rails en op de weg
Renault was toonaangevend in de ontwikkeling van motoren voor auto's, treinen en zelfs vliegtuigen.
1933
de eerste stappen in de luchtvaart
Louis Renault was gefascineerd door de luchtvaart en amateur-luchtraces. Hij kocht het bedrijf Caudron op en richtte vervolgens het bedrijf Caudron-Renault op.
1934
de Caudron-Renault Rafale werd ontworpen
Een roemrijke geschiedenis van Franse aerodynamica en design. Deze “sky racer”, een naam geïnspireerd door de wind, is ontworpen voor sportevenementen.
1934
aerodynamische invloeden uit de luchtvaart
Het werk van Marcel Riffard, de engineer die het vliegtuig van Caudron-Renault Rafale, heeft ontworpen, inspireerde de ontwerpers van de Renault Nervasport en de Renault Étoile Filante.
een succesverhaal
Deze pioniersgeest en deze drang om net een stapje verder te gaan, waren al heel duidelijk aanwezig in de jaren 30. De 'vliegende azen' van de luchtvaart uit die tijd waren onder meer Hélène Boucher, Maryse Bastié, Madeleine Charnaux en Maryse Hilsz.
Hélène Boucher
Hélène Boucher was een buitengewone vliegenier en tekende in juni 1934 een contract bij het jonge bedrijf Caudron-Renault.
Ze zette vele wonderbaarlijke prestaties neer: het wereldrecord op de 1000 km voor lichte vliegtuigen, een internationaal snelheidsrecord op de 100 km in alle categorieën, alsmede een record op de 1000 km met een gemiddelde snelheid van maar liefst 409 km/u.
Op 8 juli 1934 eindigde ze tweede in de 12-uurs race van Angers nadat ze twaalf uur achter elkaar alleen in haar Caudron-Rafale had gevlogen. Een maand later vestigde ze, aan de stuurknuppel van een Caudron-Renault eendekker met 140 pk, het wereldrecord voor vrouwen met een snelheid van 445 km/u!
Maryse Hilsz
Maryse Hilsz had een sterke eigen wil met een drang naar actie. Zij was de houder van talloze snelheids- en afstandsrecords. Op 30 december 1938 brak ze in een Caudron Simoun het afstandsrecord non-stop vliegen in een vliegtuig uit categorie 1. Ze vloog hiervoor van Istres naar Port Etienne (Mauritanië) - een vlucht van maar liefst 3.230 km.
Madeleine Charnaux
Caudron-Renault nam haar in dienst, waar ze de eerste vrouwelijke piloot ooit werd die bevoegd was om te vliegen bij slecht zicht. Al snel verbrak ze een serie records aan de stuurknuppel van haar Rafale, waaronder het snelheidsrecord voor vrouwen en het algemene snelheidsrecord op de 1000 km, het duorecord op de 100 km en vervolgens sneuvelde ook het solorecord.
Maryse Bastié
Zij was de eerste Franse vrouwelijke vliegenier die meerdere vrouwenrecords vestigde. Amper een maand nadat Jean Mermoz verdween, stak ze de zuidelijke Atlantische Oceaan over. Ze vloog solo met een Caudron Simoun van 220 pk van Dakar naar Natal in 12 uur en 5 minuten, waarmee ze een wereldsnelheidsrecord vestigde voor vrouwen op deze route.
lef, emotie, succes
Net als F1® op vandaag was de sportluchtvaart in de jaren 30 een laboratorium voor baanbrekend onderzoek en ontwikkeling. Hoge standaarden, innovatie en net dat stapje extra zijn de waarden die de geschiedenis hebben doorstaan. Deze zijn tegenwoordig nog altijd terug te vinden in onze kantoren, fabrieken en producten. De Renault Rafale is hier een treffend voorbeeld van.